DEL

Formelt ble 88 meter lange Ruth overlevert til rederiet 11. mars, etter at både maskineri og vinsjer var testet ut på havet. På forhånd var det stor spenning til de elektriske vinsjene. – Spesielt spent var jeg på hvordan tråltromlene ville fungere. Men de hadde en voldsom kraft, og vi brukte ikke mer enn førti


( 08.04.2016 )

Formelt ble 88 meter lange Ruth overlevert til rederiet 11. mars, etter at både maskineri og vinsjer var testet ut på havet. På forhånd var det stor spenning til de elektriske vinsjene.

– Spesielt spent var jeg på hvordan tråltromlene ville fungere. Men de hadde en voldsom kraft, og vi brukte ikke mer enn førti prosent av tilgjengelig kraft når vi tok inn trålen, sier skipper Hans Jacob Petersen til Kystmagasinet. Han legger til at de har Scantrol AS sitt styringssystem for trålen. De foretrekker dette, selv om også spanske Ibercisa, som har levert vinsjene, leverer med et styringssystem.

Ruth 4

Ruth har en fantastisk bro med et areal på hele 156 kvadratmeter.

To pumper i hekken

Det blir nå spennende å se om vinsjene fungerer like godt i fiske som under prøveturene, og om det vil bety at elektriske vinsjer blir valgt når andre redere bestiller nybygg.

Når det gjelder pumping av trål akter er det i stor grad Karstensen Skibsværft som har gjort dette til standard på nye pelagiske trålere. Tradisjonelt har nordiske båter pumpet både not og trålpose midtskips. Men de siste årene har en rekke valgt å pumpe trålposen akter. Erfaringene er bare positive.

Du kan lese mer om dette flotte nybygget i kommende utgave av Kystmagasinet, som snart er ute hos abonnentene og i salg i Narvesen. Du kan abonnere på en digital versjon av magasinet og få tilgang til innholdet enda tidligere. Bruk denne linken og du blir guidet til vår elektroniske utgave som du kan lese på ipad, iphone eller hvilken som helst plattform: http://digital.findexaforlag.no/t/41239-kystmagasinet

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.