DEL

Wärtsilä Ship Design har lansert en nytt optimalisert trålerdesign, som vil redusere drivstofforbruket og gi en betydelig økning i energieffektivitet sammenlignet med andre eksisterende design.


( 17.08.2016 )

Fremdriftssystemet er basert på Wärtsilä 31-motoren, som er anerkjent av Guinness World Records som verdens mest effektive firetakts dieselmotor. Designet omfatter også Wärtsiläs hybridteknologi som gjør at motorene kan kjøres på optimal last, og der mange av lastvariasjonene blir utjevnet ved hjelp av batterier. Dette gir en betydelig forbedring i energieffektiviteten og reduksjon i utslipp sammenlignet med konvensjonelle systemer.

Den nye Wärtsilä VS 6215 ST tråleren har et unikt akterskipsdesign. Videre gjør kombinasjonen av et optimalisert skrog og en fremdriftsløsning med på Wärtsilä 31-motoren at designet overgår alt som tidligere er sett i dette markedssegmentet. I tillegg til hybridteknologien inkorporerer designet også Wärtsilä sitt 2-speed gir, som gir ytterligere reduksjoner i drivstofforbruk og utslipp.

5302_render_02_logo

-Trålere kan være ute på fiske i opp til 350 dager i året, og drivstofforbruket er derfor en ekstremt viktig faktor. Dette designet inneholder den nyeste teknologien, og har blitt utviklet for å kunne tilby fiskeriindustrien lavere drivstoffkostnader og større muligheter for lønnsom drift, sier Riku-Pekka Hägg, Vice President, Ship Design i Wärtsilä Marine Solutions.

Designet av det 82-meter lange fartøyet har fokus på sjøegenskaper og stabilitet. Fabrikkapasiteten er på 80 tonn fisk i døgnet. Wärtsilä VS 6215 ST tråleren presenteres på Wärtsilä sin stand på Nor-Fishing 2016 messen i Trondheim denne uken.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.