DEL

Kystmagasinet 2.13: En sjark er ikke hva det en gang var. Når fiskebåtreder Martin Solhaug hentet sitt nybygg, var det en 14.99 meter praktbåt til 13 millioner kroner han seilte hjem fra Moen Marin AS til Fredvang i Lofoten.


( 30.05.2013 )

[raw]

– Etter 25 år på sjøen vet jeg hvor på båten det er minst bevegelse når det blåser. Mitt ønske var derfor en ny båt med styrhus og mannskapsfunksjoner der hvor båten har minst utslag i dårlig vær, forklarer fiskebåtreder Martin Solhaug. Byggenummer 70 fra verftet på Kolvereid er utrustet for garn og line, og har en kostnadsramme på 13 millioner kroner.

Den nye båten har fått en litt uvanlig plassering av styrhus og lugarer. Det er for å gi mannskapet mer komfort.

 

– Nå bærer det ut på feltene for å fangte kvotene våre på 250 tonn torsk, 300 tonn hyse, 100 tonn sei, 15 tonn blåkveite og 3-4 tonn kongekrabbe. I tillegg kan vi dra til Øst-Finnmark 4-5 uker for å delta på fritt fiske, hvis vi ikke fyller ordinære kvoter, forteller reder Solhaug.

 

Komfortabel
”Vibeke Cathrin” er utrustet for en besetning på fire. Under linefiske vil båten i tillegg sysselsette 7-8 egnere på land.

 

– Vi har inntrykk av at båten etter testkjøring på Kolvereid fungerer meget godt. Vi er i tillegg blitt tatt godt imot ved Moen Marin. Da vi startet planleggingen av båten tok vi for oss en eksisterende 50-foting fra Kolvereid-baserte Marin Design AS. Jeg hadde mine spesielle ønsker for arrangementet om bord, og jeg fikk en skreddersydd båt ut fra erfaring etter mange år på sjøen. Vi tilbringer veldig mye av vår tid ute på havet og da er det viktig å gjøre tilværelsen så komfortabel som mulig. Mitt ønske var at rorhuset ble trukket bakover og lugarene plassert omtrent midtskips. Vi jobber hardt om bord og da er det om å gjøre å få sove når vi har muligheten til det, mener Solhaug.

Byssa er nesten som kjøkkenet hjemme.

 

Gulvvarme
Det nye designet med endret arrangement og rorhuset trukket akter har vakt en del oppmerksomhet i fiskerkretser. ”Vibeke Cathrin” er blitt en rommelig og komfortabel båt innenfor kvotegrensen for 15-metringen. Tilveksten til fiskerimiljøet i Fredvang er på 14,99 x 6,30 meter. Det er lagt inn varme i gulv både i bysse, messe og rorhus.  Båten er utstyrt med fire lugarer, med til sammen seks køyeplasser. Det er flatskjerm på lugarene, to messer og en velutstyrt bysse. Det er to toalett og en dusj ombord. Alt tenkelig moderne utstyr er montert både på dekk og i rorhuset.

 

– Vi har samtidig oppnådd å få stor og god dekksplass med det nye designet, understreker reder Martin Solhaug.

 

Robust utstyr
Med Deutz hovedmotor på 514 hk og Finnøy gir og propell gjør båten 10,6 knop. Den har en sidepropell på 80 hk og to Perkins hjelpemotorer, som til sammen produserer ca 75 kVA. Navigasjonsutstyret er fra Navy og hydraulisk utstyr fra Lorentzen. Båten har videre montert en Maydam TMP 700K dekkskran, ifølge de tekniske spesifikasjonene til “Vibeke Cathrin”.

 

Den nye båten er representativ for moderne krav til en arbeidsplass på havet. En femten meter fiskebåt kan være både komfortabel, sikker og praktisk laget.

En Deutz som yter 514 Hk sørger for fremdrift.

 

Gamlebåten som var bygget i 1987 av Holte og Sønner AS, var på 10,65 meter og er nå solgt. Når en går fra en under elleve meter båt med bredde på 3,92 meter til en på femten meters lengde og med bredde på 6,3 meter, økes kapasiteten voldsomt. Solhaug har derfor investert hele ni millioner kroner i nye kvoter. Nå gjenstår det bare å håpe at prisene på torsk snur så båten kan få skikkelig inntjening.

I tillegg til hovedmotoren som yter 514 Hk er båten utstyrt med to aggregater med samlet ytelse på 75kVA.

 

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.