DEL

Laks fra Norge står i en særklasse hos internasjonale forbrukere, viser nye tall fra Norges sjømatråd. – Laks har sin plass på fremtidens bærekraftige matfat, mener lege, professor og EAT-rådgiver Alessandro R. Demaio.


( 04.06.2015 )

I den årlige globale forbrukerundersøkelsen til Norges sjømatråd spretter omdømmet til norsk laks fra 64 til 69 poeng på bare ett år. Over tre ganger så mange forbrukere foretrekker norsk laks fremfor laks fra Alaska, som kommer på annenplass i popularitet. Undersøkelsen ble presentert på Cermaqs årlige bærekraftseminar på Litteraturhuset i Oslo onsdag 3. juni.

 

– Verden ser til Norden for lederskap når det kommer til mat. Dette gir matprodusenter fra disse landene en stor fordel på internasjonale markeder. Samtidig er det klart at resten av verden ikke kan spise som dere gjør i Norden. Vi må legge om til et mer plantebasert kosthold og supplere med fisk og fjørfe fremfor rødt kjøtt, sier Alessandro R. Demaio. Han sitter i det rådgivende styret til EAT-stiftelsen, og kom direkte fra EAT-konferansen i Stockholm for å delta på onsdagens bærekraftseminar i Oslo.

 

– Bransjen må ta matansvar

Demaio understreket at kostholdet til folk flest må endres for å få bukt med folkesykdommer som fedme og diabetes. Han mener matindustrien bærer et tungt kollektivt ansvar for at milliarder av mennesker står i faresonen for å bli syke av maten de spiser. – Myndighetene må spille på lag med den ansvarlige delen av matindustrien for å gjøre det lettere for folk å velge sunn, bærekraftig mat, sier Demaio.

 

Det ansvaret er Jon Hindar, konsernsjef i Cermaq, rede til å ta. Som én av verdens største oppdrettere av laks og ørret var Cermaq én av initiativtakerne bak Global Salmon Initiative (GSI) i 2012. Dette er en internasjonal organisasjon som jobber for å gjøre oppdrettsnæringen mer transparent og bærekraftig. De 14 medlemmene i GSI deler kunnskap og erfaringer for å håndtere næringens største utfordringer.

 

– Vi jobber for å gjøre næringen vår økonomisk, miljømessig og sosialt bærekraftig, og håper flere aktører vil velge å stå sammen med oss i årene som kommer. Vi ser allerede effekten av å samarbeide på tvers av selskapene. For eksempel har oppdrettere i Chile trukket på norske erfaringer for å kjempe mer effektivt mot lakselus, sier Hindar.

 

Grønn profil utløste oppkjøp

I fjor ble Cermaq kjøpt opp av den japanske næringsmiddelgiganten Mitsubishi Corporation. Styreleder Yu Sato i Cermaq bekrefter at selskapets bærekraftige profil var en avgjørende motivasjon bak oppkjøpet.

 

– Generelt sett har nok ikke Japan kommet like langt som Norge på miljø, men vi ser at japanske forbrukere blir stadig mer opptatt av å spise sunt. Dermed øker etterspørselen etter sunn, bærekraftig laks fra Norge, noe som gjør det naturlig for oss å gå inn i norsk lakseoppdrett, sier Sato.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.