DEL

FMV Havbruk (Fitjar Mekaniske Verksted) heiser flagget for ny kontrakt. Vi har inngått avtale med Napier AS om design og bygging av en enskrogs arbeidsbåt av design HFMV W26M Isdahl-klassen. Fartøyet får byggenummer FMV218 og skal leveres i april 2016.


( 06.05.2015 )

Napier ble etablert i 1994 og holder til på Langevåg, Bømlo. Rederiet har 17 ansatte og driver «MS Tauranga» og er ellers kjent for å ha utviklet prinsippet med skyveskott og lastelem som revolusjonerte lossing av brønnbåter, først benyttet på MS «Klorina». Rederiet eies av Bodil Eidesvik Tufteland, Arnt Eidesvik og Kjetil Tufteland.

 

«MS Tauranga» ble bygd i 2001 og går for Marine Harvest. Båten er 50 x 10m med lastekapastiet 300 tonn, og den frakter ca 35 000 tonn laks årlig. Dette er en «prosessbåt» for laks, og den avliver og bløgger under lasting i en automatisk prosess, for deretter å transportere lasten i nedkjølt sjøvann. I forhold til vanlige brønnbåter er dette en kosteffektiv, trygg og effektiv måte å jobbe på.

 

«MS Taupo» er utviklet i samarbeid Heimli – FMV – Napier, og er den første enskrogs arbeidsbåten av HFMV design. Båten har diesel-elektrisk framdriftssystem og er velustyrt med stor kapasitet, se faktaboks. Arbeidsområder vil være innen oppdrettsnæringen, konstruksjonsarbeid- og undervannsarbeider, ulike transportoppdrag og som støttefartøy ved marine operasjoner.

 

FMV218 «TAUPO» er den største arbeidsbåt kontrakten FMV har inngått.
Med dette prosjektet bryter vi nye grenser og innlemmer også design og bygging av enskrogs-arbeidsbåter i vår portefølje. Enskrogsbåter av denne typen får stort lasterom, meget gode sjøegenskaper og god styrke i skroget.

 

Vi liker lokal verdiskapning og bygger også skroget hjemme i Norge. Det gir oss gevinster i forhold til leveringstid, kontroll i prosjektet og kvalitet i arbeidsutførelsen, samt fleksibilitet i byggeperioden. Dette er faktorer våre kunder setter pris på.  

 

FMV er svært begeistret for å få bidra til at Napier as utvider flåten og satser på et nytt marked. Vi ser fram til å detaljere ut designet i samarbeid med et innovativt og framtidsrettet rederi, og til å levere en kvalitetsbåt med stor kapasitet.

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.