DEL

Norges Sjømatråd er i gang med storstilt merking av norsk klippfisk i brasilianske butikker.


( 15.04.2016 )

Norges Sjømatråds utekontor i Brasil har hatt en travel påske med tanke på klippfisk. Påske er høysesong for norsk klippfisk i Brasil, og mellom 60 og 70 % av klippfisksalget her skjer i tilknytning til påske og jul.

Påskekampanje

Sjømatrådet gjennomførte aktiviteter i rundt 450 butikker med 160 promotører ikledd uniform med Norge-logo i byene São Paulo, Rio de Janeiro, Brasilia, Recife og Salvador. Målet var å kunne tilby kundene i butikkene informasjon, oppskrifter, og selvfølgelig få dem til å velge norsk klippfisk, Bacalhau de Noruega, når de skulle fylle handlekurvene før påske. En viktig oppgave for promotørene var derfor å merke norsk klippfiskprodukter med informasjon om opprinnelse og bruksområde, slik at kundene enkelt kunne finne frem til hvilke produkter som passet til de ulike oppskriftene. Som en del av påskekampanjen grillet Sjømatrådet klippfisk og delte ut smaksprøver utenfor utvalgte butikker i de største byene, samt at det ble sendt plakater og oppskrifter med norsk klippfisk til de viktigste klippfiskimportørene og til hundrevis av butikker over hele Brasil.

GRILLING

Fra Norges Sjømatråd sin påskekampanje.

Merker klippfisk

I år satser Sjømatrådet på mer komplett merchandising i de brasilianske butikkene utover året. I perioden april til desember vil to personer dekke 100-120 butikker i Rio og São Paulo for å merke den norske klippfisken med opprinnelsesetiketter. -Vi håper på denne måten å kunne løfte opp Bacalhau da Noruega, og påvirke konsumenten til å kjøpe den legitime klippfisken i lavsesongen, heter det i nyhetsbrevet fra Sjømatrådet. I tillegg vil Sjømatrådet få inn mer informasjon om prissetting for klippfiskprodukter, status på lagrene og vedlikeholde relasjonene med kjedene og butikkansvarlige.

COSTA AZUL

Markedsføring av norsk klippfisk i matbutikk i Brasil.

Ambassade-middag

Også i år fortsetter Den Norske Ambassade i Brasilia sin gamle tradisjon med å arrangere klippfiskmiddag. Den 1. juni inviterer ambassaden til sin årlige klippfiskmiddag for kontakter og diplomater i Brasilia. Middagen er et samarbeid med Norges Sjømatråd, som står for råvaren og grilling av klippfisk som ramme rundt arrangementet. Sjømatrådet sier i sitt nyhetsbrev at dette er en viktig tradisjon for å pleie en god relasjon til forbindelsene i fiskeri- og landbruksdepartementet i den brasilianske hovedstaden.

MERKER KLIPPFISKNorsk klippfisk i butikkhyllene.

Høstseminar

På høsten, nærmere bestemt 17. til 19. oktober, inviterer Sjømatrådet i Brasil til sitt årlige bransjeseminar. Dette er sjette året seminaret avholdes, og blir organisert både i Rio de Janeiro og São Paulo. Hensikten er å dele fakta og informasjon mellom aktørene i og rundt næringen, både i Brasil, Norge og i hele verdikjeden. I fjor deltok nærmere 120 personer på begge seminarene, som har blitt en relevant møteplass for de viktigste aktørene i den brasilianske og den norske klippfiskindustrien.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.