DEL

Den konvensjonelle havfiskeflåten ønsker å slå kreftene sammen for å fremme linefisken. Et av tiltakene er å promotere sammen under sjømatmessa i Brüssel.


( 26.02.2016 )

Når over 26 000 kjøpere, leverandører og andre aktører innen sjømatbransjen fra mer enn 140 land møtes i Brüssel 26. – 28. april vil redere og skippere fra autolineflåten være til stede med gullkrok i slipset og egenprodusert reklamemateriell.

– Vi ønsker å fortelle verden at vi leverer fisk som har en unik kvalitet. Den er fanget på en bærekraftig måte, fra verdens reneste hav, sier Daniel Harbo Pinheiro i Leinebris-rederiet.

IMG_3683

26.-28. april er det igjen klart for sjømatmønstring i Brussel.

Frir til Sandberg

Lineflåten var utstillere i Brüssel i fjor, og fikk blant annet besøk av den norske og australske fiskeriministeren på standen. De håper fiskeriminister Per Sandberg setter pris på egeninnsatsen og avlegger dem en visitt i år.

– Det hadde vært stort. Han skal selvsagt få en gullkrok som gave, og vi vil gjerne fortelle litt om den gode kvaliteten vi leverer, sier Bjartmar Finnøy, som er skipper og reder i Vonar-rederiet.

longliners-of-norway_rev03

Lineflåten satser frisk med felles logo.

Større oppslutning

Nytt for året er at gruppa vil stille ut under navnet «Longliners of Norway» og trykke en reklamebrosjyre som skal fortelle om flåten og fangstmetoden. I tillegg har flere rederi sluttet oppom fellessatsingen.

– Nå må vi stå samlet som fartøygruppe. Vi kan ikke lenger sitte på hvert vårt nes og kjempe. Felles satsing om markedsføring blir viktig for oss fremover, sier Per Ivar Sundsøy, som er skipper og reder i Veststeinen-rederiet.

Han får støtte av Loran-rederiet:

– Vi har vel kanskje tenkt at markedsføringa gikk av seg selv, men det er tydelig at vi må ta tak selv. Det finnes ikke renere mat enn villfanget fisk, rett fra storhavet. Denne historien må vi nå ut med, sier skipper og reder Ståle Dyb.

Håper på formalisering

I linemiljøet har det lenge vært en «snakkis» om at flåten i enda større grad må samarbeide om markedsføring. Nå håper Pinheiro at «Longliners of Norway» kan formaliseres, og at samarbeidet for eksempel kan ledes av Fiskebåt, havfiskeflåtens organisasjon, eller andre.

– Med egen nettside som forteller den gode historien om linefisket, og egen logo som samtlige fartøy kan ha på emballasjen sin, vil vi med en gang bli litt mer synlige. Også håper jeg at vi kan få til et godt og tett samarbeid med Sjømatrådet. Det vil være spesielt viktig i nisjemarked som er opptatt av premium kvalitet, sier han.

Konvensjonelle havfiskefartøy har en gruppekvote på 34 033 tonn torsk, 13 172 tonn hyse og 5 072 tonn sei nord for 62 graden.

Fartøy som stiller ut:

Leinebris, Seir, Fiskenes, Vonar, Nesbakk, Veidar 1, Loran, Atlantic, Husby, Sjøvær, Fjellmøy, Carisma Viking, Veststeinen, Frøyanes, Frøyanes Senior, Kamaro, Stattegg, Vestfisk, Bergholm, Keltic, Geir og Geir II.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.