DEL

Torskeprisen er nesten i fritt fall. Markedet er nå så mettet med fisk at flere mottak i Lofotenhar valgt å stenge enkelte dager. Fra i dag har Norges Råfisklag definert Lofoten og Salten som overskuddsområde for torsk og begynt å betale føringstilskudd. En som har fått merke harde nye realiteter er fisker Jan-Otto Lønn.


( 17.03.2013 )

[raw]

– Jeg kom oppover i slutten av januar. Men det har blitt lite fiske til nå. Kort tid etter at jeg kom i gang klarte jeg å pådra meg to lungebetennelser på rappen. Så jeg har stort sett ligget i havn her i Ramberg, sier Jan-Otto Lønn fra Mandal.  Etter at han var syk, hadde han inntil i går bare vært en tur på havet. Det var siste onsdag. Da kom han i land med 856 kilo fordelt på 129 kilo med størrelse 1,5 – 3,7 kilo, 607 kilo 3,7+ og 120 kilo 9+ kilo.

 

I år har han en kvote på 28 tonn. Helseproblemene har gjort at så langt var bare åtte tonn fisket før helga.

 

– Jeg regner fortsatt med på å få tatt kvoten. Men det har blitt en lang sesong, og når en får rundt sju kroner for bløgget fisk blir det lite igjen. Jeg regner at det koster meg rundt fire kroner å fiske en kilo, forklarer Otto. Det betyr at får han tatt hele kvoten vil han få en inntjening på rett under 200.000 kroner. Men hele 110-115.000 går bort i utgifter til drivstoff, mat og andre utgifter. Bare det å gå fra Mandal til Ramberg tar rundt hundre timer, og koster ham 1200 – 1300 liter drivstoff til rundt ti kroner literen.

 

Den fem år gamle båten, Dønning 2, er 9,69 meter lang og utstyrt med en motor som yter 222 hester.  Når han ligger og fisker er forbruket lavt sammenlignet med mange andre fartøyer. Men juksa gir mindre fangst per dag enn garn, og fisken er i snitt noe mindre.

 

Hadde prisen vært som i fjor ville han tjent et par hundre tusen på å dra til Lofoten. Nå sitter han igjen med under halvparten, samtidig som atskillig flere dager må tilbringes på havet, sammenlignet med før, da kvoten var mindre og prisen høyere. Tre uker på rygg med lungebetennelse var ikke det han trengte i tillegg.

 

– Jeg ble liggende ved kai i tre uker. I løpet av disse tre ukene var jeg i land fem ganger. Det har blitt mye lesing og en test av tålmodigheten, sier Jan-Otto. Når han er ferdig med årets Lofotsesong skal han tilbake til Skagerrak hvor han driver med juksa og garn. Dønning 2 er en av 10 – 12 tilsvarende båter som fisker der og for det meste leverer i Hanstholm.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.