DEL

Kystmagasinet 9.14: En av de norske hvitfiskaktørene som benyttet anledningen til å profilere seg under Seafood Expo-messa, var Arctic Linefish fra Stadlandet.


( 16.12.2014 )

Bedriften er salgsselskapet til Norges største linebåtrederi, Ervik Havfiske AS. De har utviklet egne produkter i «fresh-frozen»-konseptet, tilpasset og rettet mot spanske forbrukere. I løpet av det siste året har de jobbet for å komme inn i det spanske markedet.

 

Et supplement

Siden nyttår har i prosjektleder i Arctic Linefish, Karoline Roti, hatt Madrid som arbeidssted, og har vært i tett samarbeid med Innovasjon Norge for å finne potensielle kunder og skape seg et nettverk.

 

-Vi har fått god hjelp av Innovasjon Norge i Spania, og hatt god nytte av det nettverket de har her. Vi har kommet raskt i kontakt med aktuelle partnere og har sendt ut mange vareprøver til interesserte kunder, forteller Roti. Samarbeidet med Innovasjon Norge i Madrid er hun og daglig leder i Arctic Linefish, Olav Steimler, meget godt fornøyd med.

 

-Innovasjon Norge har bidratt med kunnskap og entusiasme. Samtidig har de ambisjoner og respekt hos kundene og i markedet, og ikke minst liker de fisk, sier Steimler, som legger til at Juan Bergas ved Innovasjon Norge har vært særdeles viktig i denne prosessen.

IMG_5256

Spanjolene elsker fisk, og målsetningen for Arctic Linefish er å få mer «fresh-frozen» norsk torsk inn i dette markedet. Her fra fiskemarkedet i Valencia. Arkivfoto: Edmund Mongstad

 

Barcelona

Sammen med Roti er han til stede på messa i Barcelona for knytte kontakter i det spanske markedet. Til nå har Arctic Linefish i hovedsak satset mot markedet i Madrid-regionen, men nå ønsker de å utvide til Barcelona og Katalonia. Under Barcelona-messa har de fått møte en rekke potensielle kunder, og fått anledning til å møte disse både under messa og etterpå.

 

-Vi stiller med lave skuldre, men synes det er viktig å være tilstede for å snakke med folk for å skape oss et nettverk, og å informere om vårt konsept og produkter. Og vi skal være et supplement til den ferske fisken, og kunne levere gode råvarer dit logistikken for ferskfisk er fraværende, legger daglig leder Steimler til, og påpeker at «fresh-frozen»-produktene vil være et alternativ i det spanske markedet også utenom den norske ferskfisksesongen.

 

Tøff satsing

Interessen for den norske torsken i Spania er stor, og markedet er i store endringer med tanke på den økende etterspørselen. Det har likevel tatt tid å etablere seg med et nytt konsept og nye produkter i et marked som i hovedsak krever at fisken skal være fersk, og helst ikke frosset på forhånd.

 

-Vi har investert for å synliggjøre oss i markedet, og vi er optimistisk og har tro på et slikt konsept, sier Roti.

 

-Vi surfer på skreibølgen, og interessen for torsk er stor. Men vi vet dette gir utfordringer for norske leverandører som ikke klarer å levere hele året. Men vi er veldig entusiastiske på vegne av norsk fiskeri. Våre produkter skal være lettvinte, varierte og passe for forbrukerne. Samtidig fortjener forbrukerne god mat og god fisk. Det er vår grunnholdning, fortsetter Steimler.

VIGO

Karoline Roti deltok også på Conxemar-messa i Vigo i begynnelsen av oktober sammen med Juan Bergas fra Innovasjon Norge. Privat foto.

 

Conxemar, Vigo

I begynnelsen av oktober deltok dessuten Roti fra Arctic Linefish og Juan Bergas fra Innovasjon Norge på Conxemar-messa i Vigo, på nordvestkysten av Spania.

 

-Vi vurderte besøket til Conxemar som svært positivt. Det er tydelig at dette er en viktig arena for ulike kanaler innen frossenfisksektoren i Spania, og som leverandør har vi blitt godt mottatt, forteller Roti om messa i Vigo. Hun forteller at de, i samarbeid med Innovasjon Norge, har møtt flere nye aktuelle kunder for deres fresh-frozen-prosjekt.

 

-Mens Seafood Expo-messa i Barcelona fungerer bedre som utstilling, fordi det er en mer kompleks produktsammensetting og færre leverandører av frossen fisk, ga besøket i Vigo i så måte bedre utbytte kundemessig, sier hun og legger til at størrelsen på messa er bra og er godt representert av både spanske og internasjonale aktører.

 

Foruten Arctic Linefish var det noen få norske besøkende, men ingen norske utstillere i Vigo. Messa, som første gang ble arrangert i 1999, er mer rettet mot aktører og foredling av frossen sjømat. Conxemar vil uten tvil være et nyttig forum for flere norske sjømatbedrifter som ønsker å øke kontakten med det spanske markedet, mener Roti.

DEL
Forrige artikkel
Neste artikkelSvindel med makrellstørje

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.