DEL

Kystmagasinet har i neste utgave laget en omfattende serviceguide hvor du finner leverandører av utstyr og tjenester fra nord til sør, faktisk så langt sør som Danmark. Denne utgaven er ute hos abonnentene 2. juni og i salg i Narvesen 9. juni.


( 31.05.2016 )

Fiskefartøyer får juling. Ikke bare når værgudene gjør sjøen grov, men også når det fiskes eller store fiskelaster skal fraktes. Vinsjer, motorer, fiskeutstyr og elektronikk må fungere. Det er dyrt med ufrivillig landligge. Derfor har Kystmagasinet laget en serviceguide hvor du finner leverandører av utstyr og tjenester fra nord til sør, – faktisk så langt sør som Danmark.

Serviceguide med viktige bedrifter

Uten bedriftene i Kystmagasinets Serviceguide ville det ikke blitt tatt opp en eneste fisk fra havet eller fra merder. Det ville ikke vært en eneste fiskebåt som kastet loss eller fisk som ble pakket og eksportert. Det er et nært samspill mellom disse og fiskeflåten. Uten leverandørene blir båtene liggende. Uten båtene kan bedriftene lukke sine dører.

Det blir sagt at bak enhver suksessrik mann står det en kvinne. Dette kan snus til at bak enhver suksessrik fisker står det mange, mange leverandører og servicebedrifter. De fleste leverandører sørger ikke bare for at fiskeflåten og fiskeindustrien har det beste tilgjengelige utstyr, men sørger også for service etter at det er levert. Atter andre er spesialisert på å yte service på kort varsel når problemer oppstår.

Harstadbåten Norafjell ved kai hos Hirtshals Yards. I Kystmagasinets serviceguide.

Selv om danske kroner har gjort danske bedrifter dyrere, er de fortsatt konkurransedyktige. Her er Harstadbåten Norafjell ved kai hos Hirtshals Yards.

Dyrt å ligge uvirksom

Det koster svært mye når en fiskebåt blir liggende i havn på grunn av problemer med motor, fiskeutstyr, elektronikk eller annet. Da er det viktig å ha servicepersonell som gjerne står opp i svarte natta for å gjøre sitt for at et problem blir fikset.

For fiskerne gjelder det å kunne kontakte de rette firmaene, raskest mulig. Navnet har de ofte, og noen ganger også telefonnummer liggende i mobilen. Men ikke alltid. Andre ganger er de på fiske steder hvor de sjelden er, og da er det verdifullt om service kan finnes lokalt og bestilles mens en går til havn.

Fisk, reker og krabbe for 16 milliarder

Fiskerinæringen er en del av kysten fra Østfold til Finnmark. De siste tallene viser at fiskeflåten i fjor leverte fangster med en førstehåndsverdi på over 16 milliarder kroner. Bak dette sto over 5000 aktive fiskefartøyer, fra små åpne båter med utenbordsmotorer, til avanserte trålere og notbåter på over 80 meter.

Hvert år drar et stort antall båter nordover for å delta i det årlige klondyket – skreifisket. Båtene forlater sine hjemmehavner, og servicebedrifter de normalt bruker. Kystmagasinet håper guiden, som er en del av denne utgaven, kan være et nyttig redskap. Trengs det en reparasjon, nye garn, en ny juksamaskin eller service på ekkolodd eller radar, så se om du ikke finner telefonnummeret du trenger i guiden.

Guide 3

Rives trålen, eller hydraulikken som driver vinsjene svikter, er det en fordel å finne et bøteri eller en hydraulikkekspert nært der en fisker.

Møre har flest bedrifter

Møre og Romsdal er fylket med flest leverandører og servicebedrifter. Det er nyttig å ha telefonnumrene for hånd når de trengs. Deler kan sendes, og reparatører trenger ikke mange timer for å være på plass i hvilken som helst havn fra sør til nord.

Kanskje er det ledig tid mens storm herjer på havet. Da kan kontaktdetaljene i guiden være nyttig når vedlikehold planlegges, eller du vurderer å kjøpe nytt bruk.

Danskene sliter med sterk krone

Siden fartøyer fra hele Norge, og spesielt fra Sør-Norge gjerne benytter seg av danske bedrifter som tilbyr reparasjoner og vedlikehold, har vi inkludert Danmark i denne utgaven. Stort sett ligger det norske fartøyer i havnene Thyborøn, Hanstholm, Hirtshals og Skagen hver eneste dag. Noen leverer fisk, andre får utført reparasjoner og vedlikehold.

De danske bedriftene har mistet mye konkurransekraft som følge av enn svak norsk krone og en sterk dansk krone. I 2012 var en dansk og en norsk krone verdt sånn noenlunde det samme. Nå koster en dansk krone 1,25 norske kroner. Men tross dette, er det flere danske bedrifter som klarer å være konkurransedyktige både på pris og ikke minst tid og kvalitet.

Du finner Kystmagasinets komplette serviceguide i utgave 4, som er tilgjengelig fra 2. juni. Abonner på papirversjonen eller få tilgang til den digitale utgaven ved å følge denne linken: http://kystmagasinet.no/abonner/

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.