DEL

Om et par dager vil du finne den siste utgaven av Kystmagasinet i Narvesen. Den er på 108 sider, og er spekket med spennende innhold og artikler fra fjern og nær. Du finner blant annet en stor nybyggreportasje på Havbryn, markedsreportasje fra Indonesia og flere saker med fokus på reparasjon og vedlikehold.


( 21.05.2013 )

[raw]

Under finner du en oversikt over innholdet i Kystmagasinet 3, samt noen korte smakebiter fra noen av artiklene.

 

Moderne tråler med mange smarte løsninger

Den nye frysetråleren til Strand Fiskeriselskap, MS Havbryn, er i dag på kjente fiskefelt langt til havs. Dette topp moderne nybygget har flere nyvinninger. Det gjelder ikke minst i fabrikken, som er sterkt automatisert. Alle tunge løft er eliminert og erstattet av smarte, tekniske løsninger. Den 69,9 meter lange tråleren er bygget og utrustet ved Tersan Shipyard i Tyrkia. Prislappen ble på rundt 210-220 millioner kroner. Reder Solveig Strand er svært fornøyd både med både bygging og pris.

Far og datter, Solveig og Olav Strand foran sitt siste flotte nybygg, MS Havbryn. Det var brødrene Ole og Olav Strand som startet fiskebåtrederiet i 1966, da de kjøpte sitt første fartøy, snurperen Fiskeskjer. I dag har dette vokst til to selskaper og fire store havgående fartøy. Solveig Strand leder Strand Havfiske, som har Havbryn og Fiskeskjer.

 

Forskningskvoter verdt 150 millioner

Forskningskvoter er verdifulle, ikke bare på grunn av forskningsresultatene de skaper, men også på grunn av fangstene sin salgsverdi. I fjor ble det delt ut forskningskvoter til en verdi av 173 millioner kroner. Men fallende fiskepriser rammer også forsknings- og undervisningskvotene. I år er de 20 millioner mindre verdt.

Det varierer hvor mye av fangstverdien som tilfaller fiskefartøyene som fisker forskningskvoter. Men rundt 60 prosent er normalt. Foto Jostein Saltskår/Havforskningsinstituttet.

 

Til Hirtshals for å gjøre seg pen
Sommer er tid for å pynte skuta. Når det er stille på fiskefeltene, er det greitt å ha plass i dokk, så skrog og overbygg kan få seg en ansiktsløfting. Et godt overflatebehandlet skrog gir lavere drivstofforbruk og beskyttelse mot rustskader. Hos Duusgaard Coating i Hirtshals er det høysesong mai til september.

Relativt nye Knester fikk fikset RSW-tankene hvor det var rustgjennomslag som følge av dårlig arbeid hos det polske verftet.

 

Indonesia – et glemt kjempemarked
Verdens nest største fiskerinasjon målt i sjømatproduksjon er Indonesia. Selv om samlet produksjon har passert ti millioner tonn årlig, øker importen raskt. Makrell, lodde og laks er blant de norske produktene som øker i popularitet. Med en befolkning på 240 millioner mennesker har Indonesia verdens fjerde største befolkning etter Kina, India og USA.

Liten pelagisk fisk som stillehavsmakrell, indisk makrell og sardiner dominerer omsetningen på mange tradisjonelle markeder.

 

Annet innhold:

8 Leder

10 Smånytt

20 Moderne tråler med mange smarte løsninger

29 Forskningskvoter verdt 150 millioner kroner

38 Ønsker norske bedrifter til spennende vekstregion i Kina

45 Til Hirtshals for å gjøre seg pen

54 Guide til dokk og slipp

61 Stormønstring i Brussel

65 Havyard skal bygge nye Smaragd

67 Fikk prestisjeoppdrag på nytt forskningsfartøy

71 Beste Lofotfishing noensinne

73 Kvinnedominans i mannsdominert bransje

78 Leverer levende kvalitetskreps fra Færøyene

82 Indonesia – et glemt kjempemarked

96 Verden rundt

98 Fiskeri, forskning og byråkrati

99 Glefs: Solidaritet eller kynisk egoisme?

103Ny stroppeteknologi revolusjonerer fiskeindustrien

105Ny satellittkommunikasjonsterminal

 

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.