DEL

Kystmagasinet 8.14: Siden Melbukaviaren ble relansert i markedet for to år siden har den tatt kundene med storm. Og med ny design og mildere smak er den nå også lansert utenfor landets grenser.


( 04.12.2014 )

-Jeg vokste opp med Melbukaviar, og den var nummer en på frokostbordet, forteller daglig leder i Arctic Blue AS, Kristian Jensen.

 

Med ti års fartstid innen sjømatnæringen, der han i hovedsak har jobbet med eksport, har han etter hvert opparbeidet seg et stort nettverk. Han forteller at mange folk i regionen fortalte at de savnet det populære pålegget og lurte på hvor var blitt av. Og for drøyt tre år siden gikk han sammen med lokale sjømataktører i Vesterålen for å få kaviaren tilbake til Melbu.

 

Best i test

Bedriften kjøpte både rettighetene til kaviaroppskriften og det tekniske anlegget rundt årsskiftet 2011/12, og startet umiddelbart opp produksjonen for å få kaviaren tilbake i butikkhyllene.

 

Det ble noen hektiske måneder for å få kjøpt dette tilbake og få startet opp produksjonen, forteller han. Et halvt år senere ble Melbukaviaren relansert i en rekke butikker og kjeder. I løpet av det første året vokste kaviaren til å bli nummer en blant kaviarkjennere rundt om i landet, og ble kåret til markedets beste på smak og kvalitet av magasinet Mat av Norge. Blant 19 kaviarvarianter var Melbukaviaren den eneste som kom ut med terningkast seks hos testpanelet, noe som var svært hyggelig for Jensen. Selv er han litt mer beskjeden når han omtaler suksessen.

 

-Etter relanseringen av kaviaren for to år siden har det gått slag i slag og med regelmessig omtale i media. Vi har vært både heldige og dyktige med å få produktet til å fungere i dagens marked, sier han.

Melbukaviar. Foto: Alf Fagerheim

 Arctic Blue har lansert en ny mildere kaviartype (nederst høyre), i tillegg til den tradisjonelle Melbukaviaren. Til venstre er kaviaren i eget design beregnet for det europeiske markedet. Foto: Alf Fagerheim

 

Vil tredoble

Jensen innrømmer at det har vært mye jobb for å få resultatene til å peke oppover, og ser mulighetene til at bedriften kan utvikle seg og bli en sterkere aktør i butikkmarkedet. Det betyr blant annet en kraftig økning fra årets 100.000 tuber til om lag det tredobbelte. Samtidig må antall butikkdemoer økes for å bidra til at folks handlemønster endres.

 

-De som tørr å prøve vårt produkt endrer fort vaner, sier han. Selv er han ute i butikker og gjennomfører mellom 100 og 200 demonstrasjoner i året, og per i dag er kaviaren å finne i 760 butikker over hele landet.

 

Grønn produksjon

Kaviaren produseres av rogn fra Andenes fiskemottak, og er ifølge Jensen av beste kvalitet.

 

-Vi tar oss tid til å skape riktig smak og kvalitet, sier han og legger til at selve modningsprosessen tar et sted mellom 10 og 12 måneder.  Her legges mye av grunnlaget for de smaksrike produktene til Melbukaviar. Modningsprosessen utføres på Vesteraalens AS sitt anlegg i Sigerfjord, like utenfor Sortland. Deretter skipes den modne rognen til Frederikshavn i Danmark der pakkingen foregår. Man skulle tro at ettersom den modne rognen pakkes utenfor regionen, vil dette være lite tidkrevende og ikke minst miljøvennlig.

 

-Vi havner både nærmere våre emballasjeprodusenter og vårt største marked som er på Østlandet. Dermed blir produksjon og frakt mer grønn og effektiv enn tidligere produksjonsmodeller, sier Jensen. Han ser ikke bort fra at de en gang i framtiden vil få hele produksjonen under ett tak i Vesterålen.

 

-Vi ønsker å bruke noen år i markedet for å bygge oss opp, men håper etter hvert å kunne etablere egen fabrikk i nærområdet.

Melbukaviar. Foto: Arctic Blue

Melbukaviaren ble i fjor kåret til den beste kaviaren på smak og kvalitet blant 19 ulike varianter i magasinet Mat av Norge. Eneste kaviar som fikk terningkast 6 av testpanelet. Foto: Arctic Blue

 

Nylanseringer

Nylig ble kaviaren lansert i Tyskland, og salgsfirmaet som står for distribusjon har også Benelux-landene, Østerrike og Sveits på sine lister. Jensen ser derfor ikke bort fra at kaviaren har havnet på frokostbordene her også. Før de lanserte den utenfor landets grenser ble de nødt til å gjøre noen tilpasninger, og tuben fikk en ny design, som er beregnet på det europeiske markedet.

 

-Den er blitt godt mottatt, men det er snakk om et smalt marked så det vil ta tid å bygge seg opp. Uansett er Norge vårt fokusmarked. For å nå nye kunder har de også lansert en mildere kaviartype der smaken er tonet ned. Det er vanskelig å gjøre alle til lags, derfor har vi laget en mildere type, som også er lansert i Europa, sier Jensen.

 

Bedriften ble også tidligere i år MSC-sertifisert, noe som betyr at kaviaren er utviklet etter en miljøstandard for bærekraftige fiskerier. Han forklarer sertifiseringen med at de på denne måten får god styring med hele prosessen og tilgangen på råstoffer til produksjon.

 

Historisk tilbakeblikk

Melbukaviaren, slik vi kjenner den, dukket opp på markedet i 1982. Den gang var det Egil Johansen fra Melbu som stod bak produksjonen av kaviaren. Han startet på 50-tallet opp Melbu Fiskematkjøkken og begynte i 1981 å produsere kaviar. Etter mye eksperimentering kom han frem til selve Melbukaviaren. Den var likevel ikke så ulik den tidligere Rysstkaviaren på smak, som ble produsert gjennom flere tiår (1934-1974) av Sigvard og sønnen Steinar Rysst fra Melbu.

 

Johansen opplevde stor suksess med kaviaren utover på 80-tallet, og den ble ettertraktet over hele landet. Han ønsket å utvide produksjonen for å dekke en økende etterspørsel, og investerte stort i nytt utstyr. Men med jappetid og høye lånerenter måtte han legge inn årene etter bare fem års produksjon av kaviaren.

 

Siste rest av kaviarlinja på Melbu ble i 2004 solgt til Hovde Maritim AS i Henningsvær, og med på kjøpet fulgte også den originale oppskriften på Melbukaviaren. Men bedriften tok den aldri i bruk, og produserte i stedet kaviar for andre merker. Etter bare noen få års drift ble det stans i linjene på Henningsvær, i hovedsak på grunn av råstoffmangel.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.