DEL

Norsk klippfisk står seg mot økonomiske nedgangstider i Portugal. En målrettet kampanje har gitt effekt: Årets julesalg kan bli et av tidenes beste.


( 16.12.2013 )

[raw]

Om lag 30 prosent av hele eksportverdien for norsk torsk kommer fra det portugisiske markedet.

– Det er viktig å lykkes opp mot jul. November og desember utgjør 25 prosent av årets salg for oss, sier fiskeriutsending Christian Bue Nordahl i Norges sjømatråd.

Han håper å nå fjoråret, da 9.000 tonn norsk klippfisk ble solgt til jul i Portugal.

«Portugals ribbe»

– For portugiserne er klippfisk til jul som ribbe for oss nordmenn. Flere enn seks av ti husholdninger har klippfisk på menyen i løpet av desember. Når vi så vet at mange spiser hos venner og familie i jula, dekker nok antallet juletallerkener med klippfisk 70-80 prosent av markedet til jul. Det er ikke tilfeldig at juleklippfisken i Portugal kalles «o fiel amigo», på norsk den trofaste venn, sier Bue Nordahl.

Derfor har Norges sjømatråd kjørt en bred kampanje i november og desember, slik at klippfisken er synlig både på TV, på web og i magasiner. Kampanjen spiller på, og forsterker, budskap fra tidligere års kampanjer: Klippfisk gir verdi for pengene, er allsidig og den norske flaker seg best. Også Portugals restauranter løfter norsk klippfisk helt fremst på menyen i julemånedene. Flere av Portugals mest kjente kokker forteller om kvalitetene ved den norske klippfisken.

Krever innsats

I Portugal heter det at enhver gifteklar kvinne må kunne lage 365 klippfiskretter, én for hver dag i året. Klippfiskens dype tradisjoner er vanskelig å rokke ved. Det krever likevel stor innsats for å holde på posisjonen som førstevalg på portugisernes meny.

– Vi kan ikke tillate oss å hvile på en god og suksessfull historie. Derfor er det viktig at norsk klippfisk hele tiden er synlig og at vi er på hugget der konsumentene er, sier Bue Nordahl.

Redusert pris og økt volum

Norsk klippfisk ser ut til å ha vært rimelig forskånet fra økonomisk krevende tider i Portugal.

– Prisene har falt en god del, samtidig er volumet opp med 14 prosent. Det vi ser til nå i år, er at antallet husholdninger som har kjøpt klippfisk er på nivå med i fjor, men de kjøper noe mer når de handler. Fra dagligvarekjedene er tilbakemeldingene at klippfisk vil være minst like sentral på årets julemeny som tidligere. Det er gledelig, avslutter Christian Bue Nordahl.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.