DEL

Det shetlandske mannskapet på Antares har fått en arbeidsplass hvor det er lagt vekt på trivsel. Lugarer, messe og salonger holder høy standard. Det samme gjelder de ulike arbeidsområdene i båten som er preget av romlighet og funksjonalitet.


( 09.01.2017 )

Skipperen har fått en bro mange vil misunne han, mens maskinisten kan glede seg over maskinrom det knapt finnes maken til på et fiskefartøy.

Nye Antares er designet av Skipsteknisk AS fra Ålesund i tett samarbeid med rederiet, Antares Fishing Company Ltd fra Whalsay, som er en liten øy med 1.400 innbyggere som ligger på østsiden av Shetland, litt nord for hovedstaden Lerwick. Rederiet består av syv fiskere, som har jobbet sammen i en årrekke og som nå har fått overlevert sin tredje Antares. Den første (og nå også den siste) ble overlevert av Simek AS i Flekkefjord i 1978, mens nummer to ble bygget av et annet verft i samme by.

Antares er et flott og godt utstyrt fartøy som har sin hjemmehav på Whalsay på Shetland. Foto: Simek.

I dokk for siste finish

Kystmagasinet entret rekken til Antares noen timer før dåpen, 1. desember, mens fartøyet fortsatt lå ved utrustningskaien ved Simek. I enkelte områder var det fortsatt stor aktivitet, men det meste handlet nå om vasking og rydding før inntoget av gjester fra Shetland og Norge. Overleveringsdagen er ikke synonym med dåpsdagen, fordi skipet skulle seile til Kristiansand samme kveld. Der ville de gå i dokk for å skjære bort noen midlertidige stålkonstruksjoner som var satt på i forbindelse med sjøsetting. 6. desember er formell overleveringsdato og dagen da nye Antares ville sette kursen mot hjemmehavnen på Whalsay.

Skipet, som har en prislapp på mellom 250 og 300 millioner, er imidlertid bygget og overlevert i henhold til kontrakt, og på rekordtid, bare 1,5 år. I artikkelen lenger bak om Simek kan du lese hvordan byggeprosessen har foregått. Det er mange norske leverandører involvert i nye Antares, fra Karmøy Winch som har levert kraner og dekksutstyr, MMC som har levert RSW og vakuumsystem til Brunvoll som har levert to thrustere, en akter på 960 kW og en i baugen på 1.300 kW. Av andre norske leverandører finner vi blant annet Harding, Sperre med flere.

Fra venstre gudmor Irene Irvine, direktør ved Simek Øyvind Iversen, og gudmors ektefelle, Laurence Irvine Skipper, som er skipper og en av eierne. Sistnevnte hadde for øvrig 17 barnebarn til stede under dåpen, flydd over for anledningen sammen med andre gjester fra Shetland, 104 i alt. Foto: Oskar Nilsen Osmundsen, Simek.

Satset på kjente løsninger

Antares er en pelagisk tråler som vil ha et mannskap på 10-12 personer, men som har lugarplass for 16. Det finnes ikke fabrikk om bord, og all fisken vil bli pumpet rett i RSW-tanker med nedkjølt vann for at fisken skal holde topp kvalitet og derav vil oppnå høyest mulig pris. Det er 12 slike tanker om bord med et totalt volum på 2.400 kubikk. Rederne har satset topp kvalitet og på kjente løsninger/utstyr, og det finnes ingen revolusjonerende på denne fronten om bord, uten at fartøyet lider under dette faktum.

Dette maskinrommet må være en drøm for en hver maskinist. Hovedmotoren består av en Wärtsilä på hele 6.600 kW. Foto: Edmund Mongstad.

Hovedmotoren består av en Wärtsilä på 6.600 KW, som er nesten 9.000 hk, så det skorter ikke på krefter verken under tråling eller når man ønsker å komme raskt i land for levering av fangst. Toppfarten er oppgitt til rundt 17 knop. Antares har ingen hybrid eller «boost» funksjon, men er utstyrt med en «take me home» løsning hvor det er mulig å kjøre skipet ved hjelp av hjelpemotorer og akselgenerator. Den 75,40 x 15 meter store pelagiske tråleren har to hjelpemotorer plassert ved siden av hovedmotoren pluss et havneaggregat som er plassert under bakken. Alle tre er av merket Caterpillar.

Antares har en stor og godt utstyrt bro. Foto: Edmund Mongstad.

Har to sonarer

Jeg har vandret høyt og lavt i nye Antares, og det første som slo meg under gjennomgangen sammen med Gunnar Nordbø fra Simek, er romsligheten som det innvendige i fartøyet bærer preg av. Det gjelder i alle områder, fra baug til akter. Utstyr og løsninger virker usedvanlig godt organisert og lett tilgjengelige for håndtering og service. Den enorme broen er svært godt utstyrt, blant annet med to store sonarer. Her finnes også to kontrollstasjoner ute i hver side av styrehuset for manøvrering til kai eller i andre situasjoner der det er nødvendig for skipperen å se hva som foregår ved skutesiden. Disse stasjonene er begge utstyrt med kartplottere.

Messen er lys og trivelig med komfortabelt møblement ogs stuerten har fått en flott arbeidsplass. Foto: Edmund Mongstad.

Elektronikken om bord er for øvrig levert av et selskap fra Shetland, H. Williamson, mens Flekkefjord Elektro har stått for det elektriske. Men vi er inne på dette feltet kan det også nevnes at Electro Automation Austevoll har levert tavlene. Og når vi snakker om god plass, gjelder det også tråldekket og andre arbeidsområder. Det eneste stedet der mannskapet risikerer å få litt nedbør på seg, er under arbeid akter når trålen settes og skal om bord igjen. Men skipet har høyt fribord, så de er i alle fall godt beskyttet mot vind.

Fordekket.

Ryddig og romslig maskinrom

Maskinrommet er verdt å nevne særskilt. For jeg kan ikke huske å ha vært i et mer ryddig og romslig rom i denne kategorien noen gang. Her ser du ikke mange rør eller ventiler, og det meste er skjult under dørkplater i aluminium. Det er Simek selv som har stått for design og romløsning, som ellers rundt om i fartøyet. For en maskinist må dette være et flott område å drive ettersyn og service i. De gjelder for øvrig også de andre tekniske områdene i Antares.

Vi kan til slutt nevnte at mannskapet om bord i Antares vil ha det ganske komfortabelt også på fritiden. Her kan de se film eller TV i to separate oppholdsrom i behagelige skinnsalonger. Messen rett ved siden av er stor og utstyrt med runde bord og stoler i skinn. Her er det også en stor seksjon for buffet, kaffemaskin og annet utstyr for bespisning.

Ulike utstyrsområder i fartøyet, fra baug til akter. Foto: Edmund Mongstad.

Også byssen er preget av god plass, og i akterkant av denne har stuerten tørrlager, tre store frysebokser og to kjølerom for oppbevaring av mat. Når provianten leveres, kan den settes rett utenfor tørrproviantrommet slik at tunge løft og bæring er reduseres til et minimum. Alle lugarer er godt utstyr med TV og tuner for ulike kanaler, wifi, eget bad og i noen tilfeller egne sovekabiner.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.