DEL

Skroget til Havyard Ship Technology’s bygg 117, en Havyard 587 brønnbåt til rederiet Fosnavåg Shipping er ankommet verftet i Leirvik og står foran en hektisk periode med utrusting og testing.


( 22.11.2013 )

[raw]

I august 2012 skrev Havyard kontrakt med Fosnavåg Shipping på bygging av verdens mest effektive og miljøvennlige brønnbåt. Havyard 587 designen ble utviklet i tett samarbeid med rederi og nøkkelleverandører av kritiske system om bord. Skroget til skipet har Havyard fått bygd ved verftet Cemre i Tyrkia, hvor Havyard bygger de fleste av skrogene til sine nybygg. Skroget ankom i forrige uke Havyards verft i Leirvik i Sogn, hvor ferdigutrustning uttesting skal foregå.

Det er alltid pomp og prakt når Cemre sjøsetter Havyard-skrogene i Tyrkia.. FOTO: Fosnavåg Shipping.

 

Tett oppfølging

Jobjørn Løland er prosjektleder for bygg 117 ved verftet i Leirvik. – Vi overtok prosjektet rundt påsketider, etter at tidligprosjekteringen ble gjort i Fosnavåg, sier han. Skroget er bygget i Tyrkia, hvor Havyards site-team følger opp byggingen i alle ledd og disipliner, noe som sikrer en god kvalitet på arbeidet som blir utført der. Det gjør det lettere å ta over skroget og fortsette ferdigstillingen i Norge.

 

Løland forteller om tett kontakt mot site-teamet, og sier det ble en del turer til Tyrkia i den tidlige prosjektfasen. – Det er viktig å følge opp fremdriften der, forklarer prosjektlederen. – I prosjektorganisasjonen har vi eksperter på hver sine fagfelt, og etter hvert som skroget nærmer seg ferdig, involveres også produksjonsorganisasjonen i Leirvik mer og mer, fortsetter han.

FS Stormy blir ei staselig, miljøvennlig og effektiv skute når hun er klar til oppdrag til våren. Illustrasjon: Havyard.

 

Mye på kort tid

Nybygget gikk rett i dokken da det ankom verftet, og skal etter planen ligge der til slutten av februar. Også hovedmotorene blir kjørt i gang i dokka.

 

– De største rørene er montert i Tyrkia, men all maskinmontasje, utrustning og innredning skal gjøres i Leirvik, i tillegg til maling og oppstart. Å bygge båt i vått Vestlandsvær kan i utgangspunktet være utfordrende. Men en fordel med å bygge ved Havyard i Leirvik, er at skrogene plasseres i overbygd dokk for å gjøre utrustninger og malingsarbeid upåvirket av snø og regn. Levering av bygg 117 er satt til mars 14. – Det er mye som skal skje på kort tid og prosessen må planlegges nøye sammen med de forskjellige avdelingene, sier Jobjørn Løland.

 

Nær kundene

Det er ikke bare tørrdokken som gir fordeler med å bygge båt ved Havyard i Leirvik. Verftsdirektør Trygve Solaas påpeker at nærheten til kundene er en stor fordel.

 

– Det er lett for reder å reise hit og følge opp byggingen, mener han, og legger til at Havyard er en del av det maritime miljøet på Vestlandet. Vi har som strategi å ikke bare satse på offshorefartøy, men også båter til fiskerinæringen, og vi har nær tilknytning til fiskerimiljøet gjennom at hovedkontoret og designvirksomheten til Havyard er lokalisert på Sunnmøre, sier han.

 

Kompetanse gir kvalitet

Solaas forteller at med fem-seks nybygg i året har de ansatte innen alle fagfelt god erfaring og kompetanse.

 

– Vi bruker i tillegg en del underleverandører, men vi leder dem på samme måte som våre egne ansatte, og sikrer på den måten kvalitet og fremdrift i prosjektene. Havyard leverer design, arbeidstegninger og en del eget utstyr til sine nybygg, og deltar dermed selv i utviklingen og kjenner utstyret. Tilbakemeldinger fra produksjonen går tilbake til designerne, og skulle det være uheldige løsninger på noe kan man rette dette opp neste gang, og unngå samme feil flere ganger. Det kommer kundene til gode, og vi får utviklet designet ved hjelp av tilbakemeldinger fra både reder og verft under byggingen, forklarer direktøren.

Prosjektgjengen fra verft og rederi ser fram til å samarbeide om ferdigstillingen av FS Stormy ved verftet til Havyard i Leirvik i Sogn. Fra venstre prosjektleder Jobjørn Løland og prosjektleder teknisk Tore Bø fra Havyard og teknisk sjef Terje Kvalsvik, daglig leder Olav Remøy, maskinsjef Kai Robert Brekstad og skipsfører Peter Sylte fra Fosnavåg Shipping. FOTO: Havyard.

 

Krevende kunder

-Samarbeidet med rederiet har vært godt. Det er viktig med krevende kunder som utfordrer oss, og som vet hva de vil ha. Det er den beste måten å bli bedre på. I Norge er vi ikke billigst, men vi leverer et førsteklasses produkt. Vår viktigste motivasjon er at kunden blir fornøyd og føler at han får minst det han betaler for fortsetter han, og legger til at denne typen båt er et nytt segment for Havyard. Det har vi lært mye av underveis, ikke minst takket være innspill fra rederiet selv. På dette prosjektet er det utviklet en del tekniske nyvinninger i samarbeid med rederi og utstyrsleverandør. Det gjør at vi må tenke nytt, og at vi får omsette nye idéer til praksis. Det er spennende, avslutter Trygve Solaas.

 

Miljøvennlig fisketransport

Havyard 587 inneholder det aller ypperste innen brønnbåtteknologi, noe som vil sette en helt ny standard for miljøvennlig og skånsom transport og behandling av levende fisk.

 

-De sylindriske lastetankene, og det effektive filter- og vannbehandlingsutstyret gjør det mulig med lukket transport over langt større avstander enn på eksisterende båter. Dette muliggjør også større fisketetthet med mer skånsom behandling av den levende fisken og bedre kvalitet på sluttproduktet. Det er også lagt stor vekt på at skroget og framdriftsmaskineriet skal være mest mulig effektivt i de reelle driftskondisjonene, slik at drivstofføkonomien blir best mulig og utslippene til miljøet blir så lave som mulig, sier Olav Remøy, daglig leder i Fosnavåg Shipping.

 

For å hindre utslipp og minimere risiko for smittespredning skal alt vann UV-behandles og gå gjennom et avansert filtersystem i to trinn. Båten blir også utstyrt med system for avlusing av fisken ombord, der filtersystemet vil fjerne og destruere all lakselus. Disse systemene fører til ekstremt liten dødelighet under frakt av fisk, fortsetter Remøy, og konkluderer med at alt dette gjør Havyard 587 til verdens mest miljøvennlige brønnbåt.

 

– Vi er godt fornøyde med samarbeidet med Havyard så langt, og kommer til å følge byggingen enda tettere nå når utrustningen starter i Norge. Vi ser fram til å få levert en topp kvalitet brønnbåt på våren neste år og er sikre på at kundene våre også kommer til å sette pris på kvalitetene til dette nye skipet, avslutter Remøy.

 

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.