DEL

Administrerende direktør ved Fitjar Mekaniske Verksted AS, Hugo Strand, er en engasjert mann, spesielt når det gjelder å få til mer verdiskapning i Norge. Han mener at Norge ikke kan «innovere» seg ut av den verftskrisen landet nå står overfor, men at mer av verdiskapningen må skje her i landet.


( 08.07.2015 )

Han har registrert at Aas Mekaniske Verksted, Larsnes Mek. Verksted og Fitjar Mekaniske Verksted (kontrakt på 3.600 kubikks brønnbåt for levering i juli neste år) i tur og orden har sikret seg ordrer på brønnbåter til en samlet verdi av rundt 900 millioner kroner. Disse tre båtene utgjør svært mye mer verdiskapning i Norge enn en offshorekontrakt til samme totale verdi.

 

-Jeg er veldig imponert over våre store offshore skipsverft og den fantastiske «reisen» fire-fem av dem har foretatt de siste 10-15 årene. Men med unntak av de 2 verftene i Ulsteinvik har ingen av dem lagt nevneverdig energi ned i hvordan sikre langsiktig industriell verdiskapning og ringvirkninger i Norge, og Ulstein Verft er vel etter hvert mer å regne som en design + utstyrspakke leverandør for utenlandsk skipsbygging, dessverre. Jeg mener det vil være fullt mulig og økonomisk konkurransedyktig å bygge fartøy innenfor området fisk, komplett i Norge.

 

Les mer i kommende Kystmagasinet om Hugo Strand sitt syn på en kommende verftskrise, og hvordan han mener vi kan bidra til å løse den. Magasinet (papirutgaven) vil være hos abonnentene 16. juli og i salg i Narvesen fra 23. juli. Du kan også skaffe deg en digital utgave av magasinet. Det er bare å følge denne linken:  http://digital.findexaforlag.no/t/41239-kystmagasinet

 

Hugo Strand er leder for Fitjar Mekaniske Verksted, som ligger på Stord.
Hugo Strand er leder for Fitjar Mekaniske Verksted, som ligger på Stord.

 

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.