DEL

Kystmagasinet 8.13: Det er ikke hverdags hendelse å treffe fartøy fra Tromsø i havna i Hirtshals. Men på ettersommeren lå Nesholmen ved kai. Ikke for å levere fisk, men for å få utført siste del av renovering av båten.


( 28.11.2013 )

[raw]

Det er lang seilas fra Tromsø til Hirtshals, og enda litt lengre til Thyborøn hvor Nesholmen også hadde været noen uker. Faktisk en seilas på over totusen sjømil frem og tilbake, om en legger til seilasen fra Thyborøn til Hirtshals, totalt fire-fem døgn hver vei.

 

– Det er langt. Men når vi først skulle skifte motor, fikse fryseriet og renovere store deler av båten, ble det raskt penger å spare, forteller skipper Fleming Hansen til Kystmagasinet. At han selv er danske er nok også noe av forklaringen.

Nesholmen ved kai utenfor verkstedet til Marine Services i Hirtshals.

 

– Det var også slik at vi uansett skulle til Ålesund for å levere og hente redskap. Da var mye av turen allerede gjort. I tillegg har fartøyets eier gode kontakter i Danmark, og jeg har seilt som skipper på danske fartøyer, inklusiv mitt eget i mange år, så da ble det naturlig å ta turen, sier Fleming. Han presiserer at det først og fremst var en økonomisk avgjørelse. Rederiet har flere fartøyer. Ett av disse er garnbåten Leif Roar, som fisker tre-fire måneder av året i den sørlige delen av Nordsjøen, og derfor også ofte er i Danmark for å levere fisk.

En splitter ny Mitsuibishihovedmotor og nyrenoverte aggregater skal gjøre skuten lettere å selge.

 

– Det er store prisforskjeller på Norge og Danmark. Jeg har ikke full oversikt over hvor mange millioner arbeidet vi har fått utført kostet i Danmark, og hva det ville kostet i Norge. Men forskjellen var stor nok til å forsvare den lange turen, sier Fleming.

 

Pyntet og fikset for salg

Nesholmen er tenkt solgt. Da Kystmagasinet var på besøk om bord var det en nordnorsk fisker på besøk. Han hadde fått tips om at båten var for salg, selv om den offisielt ikke lå ute i salgslistene til noen megler enda. Så kanskje han kunne sikre seg båten raskt, hvis han fant den brukbar.

 

– Det er mange båter for salg i markedet. Så noe av tanken bak renoveringen er at det nok blir lettere å selge båten når den nye eieren vet at han kan gå på havet i trygg forvisning om at det er lite som må gjøres av vedlikehold de første årene.

 

Nesholmen er bygget i 1989 ved Moen Slip i Kolvereid. Fartøyet er 27,4 meter langt og utstyrt for garnfiske og til å kunne fryse inn 13 tonn sløyd og hodekappet fisk i døgnet. Rederiet Fruholmen AS kjøpte fartøyet i 2009. Under oppholdet i Thyborøn skiftet firmaet Tynde og Jentoft hovedmaskineri. Nå står det en splitter ny Mitsubishi med ytelse på 1.000 hester i maskinrommet. Renovering og fiksing av fryserommet ble utført av Hirtshalsbedriften Marine Services.

Side om side ved en fast gjest i Danmark, Arendalstråleren Kjelsvik. Denne er også lagt ut for salg.

 

Arbeidsomme dansker

– Det er ikke bare pris som gjør at det kan være fordel å få gjort arbeid i Danmark. I Norge kan det være lang ventetid på å få komme til ved en del verksteder, og ulike bedrifter som skal gjøre arbeid ligger ofte langt fra hverandre. I Danmark er det ikke havn i hver vik, eller bak hver holme. Der er det bygget store, men få havner som har de aller fleste tjenester en måtte trenge på ett sted. Skal en ha en liten jobb utført blir det ikke ført på et par timer kjøring for å komme til der båten ligger. De fleste bedriftene holder til like i nærheten.

 

– Jeg må også vedgå at jeg synes danske bedrifter er mer fleksible. Når de sender folk for å gjøre en jobb, så står de på til jobben er gjort om nødvendig. De drar ikke hjem for å så komme tilbake neste dag for å jobbe noen få timer til, sier Fleming.

 

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.