DEL

Kystmagasinet 1.16: Det er lenge siden en splitter ny Malo-sjark har vært å se langs kysten. Like før jul ble første Malo 36 sjøsatt ved verftet.


( 18.02.2016 )

Malo-sjarkene har gjennom flere tiår hatt rykte på seg blant fiskere langs hele kysten for å være sjødyktige, stabile og sikre fiskebåter. Men det har vært lenge mellom nyheter og nybygg fra produsenten Jemar Norpower, som holder til i Kristiansund. Like før jul ble første Malo 36 sjark sjøsatt ved verftet, og i romjula var eier Per Norum fra Sommarøy utenfor Tromsø på plass for å gå nyervervelsen nordover. Med seg på turen hadde han produksjonssjef Leif Ersnes ved Jemar Norpower.

MALO

Solskjær til kai i Harstad i romjula.

Stor interesse for Malo sjark

Turen nordover gikk greit uten stor utfordringer, kunne de opplyse om. De fikk testet båten i kuling over Vestfjorden, og Ersnes forteller at båten oppførte seg eksemplarisk. I tillegg til Harstad var de også innom Rørvik og Lødingen, og han opplyser om stor interesse og nysgjerrighet for båten langs kysten. Forskjellene på tidligere og dagens Malo-sjarker er enorm, ifølge Ersnes. Lastekapasiteten er tredoblet, båten er betydelig bredere (4,47 m) og over dobbelt så tung som tidligere Malo-utgaver. Dagens båt veier om lag 30 tonn, mens tidligere utgaver hadde en vekt på 12 tonn. Det gjør at stabiliteten og sjøegenskapene til båten er betydelig bedre enn eldre kystsjarker, selv med last på 20 tonn. Reder Norum er også meget godt fornøyd med båt og utstyr.

-Skal du ha kvalitet så velger du Malo, fastslår han. Dette er hans fjerde båt i rekken, og hans andre Malo-båt. Navnet, Solskjær, tar han med seg over til den nye båten.

PANORAMA

Per Norum nyter panoramautsikten fra rorhuset i sin nye Malo 36.

Stødig og rolig

Skroget, dekket og overbygget er bygget i GRP kompositt (glassfiberarmert polyester). Bortsett fra lasterommet er skroget bygget i såkalt single skinn med spant. Under dekk står en 305 hk Cummins 6,7 liters motor med turbo, koblet til Nogva gir og propellanlegg. Båten er rigget for garnfiske, men det er dessuten mulighet å rigge den for både snurrevad og linefiske, kan Ersnes opplyse. Det er også montert tre juksamaskiner ombord, men Norum tror ikke han får bruk for dem med det første.

-Planen var å fiske akkar, men det fisket kan man se langt etter per i dag, forteller den fornøye sjarkeieren. Det blir likevel fullt kjør med torskefisket utenfor Troms fra starten av januar, mens planene etter vintersesongen er å fiske kveite. Fangsten leverer han hos Ivan Lorentzen fiskeforretning på Brensholmen.

-Båten gir mer lastekapasitet når jeg skal på torskefiske, som gir enda bedre kvalitet når fisken skal landes. Dessuten er den en stødigere og roligere arbeidsplass. Det er fantastisk komfort om bord, og synes jeg har fått valuta for pengene, forteller han og avslører at prislappen for båten, ferdig rigget, lå på seks millioner kroner. Innovasjon Norge Troms har bidratt med 4,2 millioner kroner i grunnfinansieringslån til fiskeflåten til bygging av båten.

OVERLEVERT

Båten ble høytidelig overlevert til Norum i Harstad av Leif Ersnes (tv) fra Jemar Norpower.

Høy komfort

Mens båten lå ved kai i Harstad var det mange nysgjerrige folk om bord for å ta den i nærmere oppsyn. De fleste kjente raskt igjen Malos lett gjenkjennelige design, men ble positivt overrasket over lastekapasiteten på 18-23 m3 og dekksplassen. Av spesielle detaljer kan Ersnes fortelle om dragelys, som er montert i kjølen av båten, og som gjør det enkelt for fiskeren å følge fangsten under vann i sjøen. Lysene styres fra rorhuset, som for øvrig er stort og romslig med sittegruppe og panoramautsikt. Nedfelt i bakkant av rorhuset, finnes en moderne og flisbelagt bysse, og i forskottet under rorhuset er det to lugarer og bad med dusj, vask og WC, forteller at det ikke er spart på noe for å få best mulig komfort om bord. Alt av interiør er forøvrig i hvit eik.

-Dagens kunder og fiskere vil ha en helt annen komfort i båtene og egne lugarer der de kan stikke seg vekk for litt alenetid, fortsetter han. Etter noen timers landligge og bunkring i Harstad ble båten offisielt overrakt Norum, og Ersnes kunne mønstre av, før Norum satte kursen nordover til Sommarøy.

GARNRENNE

GOD DEKKSPLASS

God dekksplass og lastekapasitet er største forskjellen på dagens Malo og tidligere utgaver.

Fakta PN Solskjær:

Lengde/bredde: 10,99 x 4,47 meter

Lasterom på 16-23 m3

Cummins motor QSB 6,7 liter med turbo (305 hk/2600 o/min)

Nogva gir (type HC-168) og propellanlegg

Lorentzen Garnspill HS 2500

Etterhaler, garnrenne og garngreier.

Lorentzen arm for garnlegger

Garnskjerm og garnrull på rekken

Sleipner SP300 hydraulisk sidepropell

Hydraulisk svinger for bom

Slingerkjøl

Undervanns draglys

Skrog, dekke og overbygg i GRP kompositt

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.