DEL

Mer enn 160.000 mennesker tok turen innom Rådhusplassen i Oslo hvor man sist helg kunne spise seg gjennom Norgeskartet. Lokalmat fra hele landet var representert, alt fra lefse til sushi, tørrfisk til hjorteburger, ost til lilla blomkål. Størst økning var det blant sjømatutstillerne.


( 20.09.2013 )

[raw]

Det store antallet besøkende på Matstreif viser at det er stor matinteresse blant folk. Noen kommer for å få inspirasjon og lære om mat og kokkelering, andre for de mange kursene. I år kunne man blant annet få med seg kurs om kokkens beste hjelpemidler, pølsestapping og hvordan utnytte sesongens råvarer. For barn og unge var det mange aktiviteter i form av lek og læring i skjønn forening, Havets skattkiste, fiske krabber i akvariet, være med på barnerestaurant med Terje Ness og hans kolleger, og ta en tur med Barnehagebåten som lå til kai på Rådhuskaia denne helgen.

 

Dobbelt så mange sjømatprodusenter
Sjømat var spesielt synlig gjennom et eget sjømattorg, med 15 utstillere og flere aktiviteter. I tillegg var seks av 12 barneaktiviteter sjømatrettet.

 

– Fra i fjor til i år har vi økt antall fiskeutstillere og aktiviteter fra 28 til 47. Dette er resultatet av et målrettet arbeid for å gjøre sjømat mer synlig. Trenden har vært at sjømatnæringen har satset stort i utlandet og ikke vært spesielt synlig på norske festivaler. Vi mener sjømat er en viktig del av det norske matbordet og derfor skal ha en sentral plass på en nasjonal matfestival som Matstreif. Og vi skal jobbe videre for enda mer synlighet, sier Inger Solberg, direktør for Landbruk og Marin i Innovasjon Norge.

 

De siste årene har det vært økt markedsføring og fokus på norsk sjømat inn mot det nasjonale markedet, og er i dag er det viktigste markedet for norske sjømatprodusenter.

 

 

Økt hjemmekonsum
Sjømatrådets Markedsrapport om norsk konsum av sjømat 2012 viser en konsumvekst på 4,5 prosent innenfor hjemmekonsum. Denne veksten er sterkt drevet av konsumøkningen innenfor laks, der vi har sett en jevn vekst de ti siste årene. Fra 2003-2012 har konsumet av laks økt med 87 prosent, og bare det siste året med 23 prosent. Mye av økningen fra 2011 til 2012 kommer fra ferske laksefileter som har økt med 94 prosent.

 

– Noe av forklaringen til dette er at fersk ferdigpakkede laksefileter er lett tilgjengelig for konsumenten i store butikkjeder og har hatt en betydelig prisnedgang. Fersk ferdigpakket laks har befestet sin posisjon de tre siste årene og bekrefter viktigheten av produktutvikling og distribusjon. Det har vært et udekket behov for slike produkter, som nå viser seg å drive sjømatkonsumet i riktig retning, sier Solberg.

 

Innovasjon Norge jobber blant annet med å bistå norske sjømatbedrifter som ønsker å skaffe seg en tydeligere posisjon i markedet for sine produkter. De siste årene har det blitt et større utvalg av ulike sjømatprodukter i butikkjedene, og forbrukerens kunnskap er blitt større.Kundene har klarere og høyere krav til produktene. Produktene skal være velsmakende, delikate og av høy kvalitet, samtidig vil de ha produkter som er enkle å tilberede, og mange ønsker gryteferdige varer.

 

Fiskewrap
Fiskewrap er et av de nye triksene for å få barn og unge til å spise mer fisk. Det er enkelt, raskt og sunt. På Matstreif ble det kjørt Wrap it up – kurs av Sjømatrådet. I løpet av fredagen og lørdagen tok mange turen innom kursteltet til Sjømatrådet. Den første gruppen var en ivrig 9. klasse fra Østerås ungdomsskole.

 

– Vi fikk høre om Matstreif og bestemte oss for å ta med en 9.klasse fra Mat og helse-faget. Det passer perfekt for faget, hvor det er fokus på mat, helse og selvsagt matlaging. Vår erfaring er at ungdommen spiser og liker fisk når vi lager det. Arrangementet er flott og inspirerende, og elevene synes det er moro, sier Mat og helselærer Karoline Krefting.

 

Kokkene viste elevene hvordan de kan lage og tilberede enkle fiskewraps. Alt man trenger er fisk av en eller flere slag, en taco-wrap og grønnsaker man liker. Elevene fikk selv prøve seg på grillene og lagde selv sine egne fiskewraps med stor suksess.

 

– Fiskewrapsen ble kjempegod. Vi er veldig glade i fisk, spesielt laks. Det blir mest sushi, men nå kommer vi også til å spise fiskewrap, sier venninnene Maia (14), Henriette (14) og Pernille (14).

 

Fakta og tall om Matstreif 2013:
160.000 besøkende
180 utstillere
12 barneaktiviteter
17 ulike kurs
80 typer mikrobrygg, cider og kildevann
9. året Matstreif arrangeres på Rådhusplassen

 

NM Sjømat:
1. plass: Linda Gitlesen, ICA Orkanger
2. plass: Kent Arild Løkken, ICA Stjørdal
3. plass: Veronika Samuelsen, Ultra Sandvika

 

NM Kjøttfag:
1. plass: Martin Grønvold, Meny Råelv
2. plass: Kristine Sparre Knutsen, Meny Aksel Borgen
3.plass: Hege Johansen, Meny Lillesand

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.