DEL

Wärtsilä Ship Design (WSD) er stolte over å ha designet nye Vendla, og som også er et unikt fartøy på mange måter, som nevnt i egen artikkel i denne utgaven. Selv om en stor del av aktiviteten til skipskonsulenten er rettet mot offshore fartøy, er fiskeri fortsatt et viktig område for WSD. De har i dag flere nybygg i porteføljen. Mye tyder på at flere vil komme den nærmeste tiden.


( 29.08.2013 )

[raw]

Kystmagasinet tok en tur oppom WSD etter å ha besøkt nye Vendla. Skipskonsulenten holder til i et stort og tidsmessig, flott bygg et steinkast fra Fitjar Mek. Verksted, og designerne kan sitte på sitt kontor å følge utviklingen på skipene etter hvert som utrustninger skrider fremover. Naboens neste fiskefartøy, Harvest, er også designet av Wärtsilä Ship Design. Skrog og overbygg gjøres ferdig i Polen i disse dager, og skipet forventes å ankomme Fitjar på høstparten med ferdigstilling og overlevering ved årsskiftet eller like utpå nyåret.

 

Bygger tråler i Singapore
WSD har også stått for designet til Ligrunn (levering er like rundt hjørnet), Østerbris og Henning Gitte, som alle er under bygging. De har også et stort fiskefartøy, nærmere bestemt en frysetråler på 115 meters lengde, under bygging i Singapore. Bestiller er et russisk rederi, nærmere bestemt fra Murmansk. Tråleren skal overleveres tidlig på nyåret 2014. I følge salgssjef Åsmund Hellesøy har de også flere prosjekter innen fiskeri, til norske og svenske redere, som de er i ferd med å regne anbud på.

Slik ser det ut på skjermen når man går litt nærmere inn i det skipet.

 

De har også noen spennende prosjekter på gang med LNG som fremdrift, får Kystmagasinet opplyst hos sjefen for utviklingsavdelingen i SND, skipsingeniør Trygve Eiken. Han ser for seg mye interessant og spennende å jobbe med når de gjelder design og løsninger i årene som kommer, både på gass og brenselsceller. Gass er imidlertid det som ligger nærmest, i alle fall innenfor fiskerisektoren, slår Eiken fast.

 

Overbevist om LNG på fiskebåter
-Vi vil se flere fiskefartøy med gass som fremdrift i løpet av de neste 5-6 årene. Det er jeg overbevist om. Men det må gjøres noe for å bedre tilgjengeligheten til LNG langs kysten og ikke minst foretas noe politisk vedrørende dette med mineraloljeavgiften, som fiskerne i dag får refundert av staten. Dette er konkurransevridende i forhold til gass som drivstoff, som jo både er renere og langt mer miljøvennlig, sier Trygve Eiken.

 

Han legger til at WSD var de første som designet PSV (offshorefartøy) med LNG som fremdrift. Det skjedde allerede for ti år siden. I dag har de rundt 10-12 ulike design og 20 fartøy med gass i drift. Skipskonsulenten har derfor stor kompetanse på dette feltet. De var også med på å utforme regelverket for gass i skip. I løpet av disse ti årene med gasskip i drift har de ikke opplevd en eneste ufrivillig stopp. Alt har fungert prikkfritt, og sikkerheten er minst like god som på dieseldrevne fartøy, forteller Eiken.

Salgssjef Åsmund Hellesøy, Øystein Grov Nilsen og leder for utviklingsavdeling i WSD, Trygve Eiken. Nilsen går for øvrig på NTH i Trondheim og har hatt et sommerengasjement hos skipskonsulenten. Han regner med å være tilbake når han er ferdig skipsingeniør om ett år.

 

For få bunkringsstasjoner
Selv om det fortsatt er altfor få bunkringsstasjoner for gass langs kysten, har antallet økt kraftig de senere årene, fra fem for få år siden til i dag rundt 30. Men fortsatt er dette altfor lite, i følge Eiken. Han slår også fast at plassbehovet om bord i fartøy med gass er noe større enn med tradisjonell dieselfremdrift. Man trenger egne lagertanker for LNG som tar stor plass til forskjell fra dagens bunkers tanker, noe som gjør at skipet fort blir 5-6 meter lengre, uten at det trenger å by på noe problem, i følge skipsingeniøren. Han er meget optimistisk når det gjelder fremtidige fiskefartøy med LNG som fremdrift.

 

Og når vi først er innom et så stort skipsdesignselskap som dette, med 80 ansatte ved hovedavdelingen på Fitjar og 300 på verdensbasis, så har Eiken lyst til å vise oss deres nye dataprogram, Nupas Cadmatic. Vi får en rask demonstrasjon, og for dataukyndige som oss, virker dette helt fantastisk, og er det også i følge Trygve Eiken.

 

Han henter frem et 3D bilde av et fiskefartøy liggende på vannet, snur og vender på det, zoomer inn til detaljer på dekk, går gjennom skott og dørk inn i maskinrom og andre områder av fartøyet. Han fokuserer på enkelt komponenter, får frem selv de minste detaljer, og som ikke det var nok, dukker også alle spesifikasjoner og navnet på leverandøren opp, med adresse, telefonnummer og det hele.

 

-Dette er et flott arbeidsverktøy for verft og verksteder, og ikke minst for oss når vi skal ut til en reder for å presentere et nytt fartøy, sier Trygve Eiken mens han loser oss rundt i resten av skipet. Vi er mektig imponert, tar farvel og haster nordover til Bergen igjen.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.