DEL

Sjømat, og spesielt laksen, er blitt en av dagligvarehandelens viktigste vekstkategorier.


( 02.05.2014 )

Den norske matvarerevulosjonen de siste årene har sett befolkningen bytte ut fryste produkter med ferske matvarer. Sjømat har ledet utviklingen ogfremst står laksen med 47,4 prosent av den totale verdiveksten innen fisk, ifølge tall fra AC Nielsen.  For butikker som har satset på fersk sjømat har det vært store verdier og hente.

 

– Dette skyldes tre faktorer: Innovasjon, markedsføring og mattrender, oppsummerer markedssjef for laks og ørret Bjørn-Erik Stabell i Norges sjømatråd.

Han peker på at lakseaktørene stadig utvikler nye produkter tilpasset markedet, men understreker også at Norges sjømatråd bruker store ressurser på å markedsføre laksen i tradisjonell reklame, samt gjennom sushikonsepter som #sushifredag tilpasset sosiale medier.

– I kombinasjon med innovasjon og markedsføring følger også nordmenn de globale mattrendene. Vi vil spise sunt, ferskt og godt, konstaterer han.

 Stabell påpeker videre at god synlighet gjennom markedsføring og et intensivert fokus på innovasjon vil være meget viktig for å vedlikeholde veksten.

 

– Nøkkelen for å vokse nå, er å jobbe tett sammen med leverandører på produktutvikling. I veksten som har vært, har 70 prosent vært på nye produkter. Her ligger nøkkelen til vekst –  nyheter og innovasjon. Det er et gammelt budskap, men innovasjon driver vekst. Det viser at innovasjon funker.

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.