DEL

Kystmagasinet 9.13: Høye utgifter til diesel og mannskap, kombinert med lave, men heldigvis økende fangster av reke, klarte ikke å skremme karmøyrederne av Toya fra å investere noen millioner i oppgradering av tråleren Toya. Men for å holde kostnadene nede, dro han så langt sør som til AS:Scan i Hvide Sande for å få jobben gjort.


( 16.01.2014 )

[raw]

– At vi valgte AS Scan i Hvide Sande til å stå ansvarlig for arbeidet, var mest en  tilfeldighet. Jeg var på messen Nor-Shipping i Lillestrøm for formelt å skrive avtale med Frydenbø om levering av en ny hovedmotor. Avtalen var egentlig allerede gjort. Den gamle motoren var ikke sterk nok, selv om den bare var to år gammel. Så når det ble bestemt at vi skulle kjøpe en fransk Boudauin, ble det avtalt at vi skulle skrive kontrakt på Nor-Shipping. Der traff vi tilfeldigvis representanter fra AS Scan. De ønsket å gi et tilbud. Det gjorde de, og i ettertid er vi svært fornøyde med det som ble gjort, sier Bjørn Inge Hansen.

 

Reder Bjørn Inge Hansen var til stede under hele oppgraderingen av tråleren.

 

AS Scan har som hovedentreprenør stått for en stor oppgradering av fartøyet. Først ble propell og aksling, propelldyse, motor, gir, lysaggregat og mye annet demontert.

 

Ny propelldyse, nytt Mekanord gir, ny rekefabrikk, ny propellaksling, ny motor, nytt lysaggregat og ny kølekompressor ble montert. For å få dette til måtte et skott i motorrommet flyttes et par meter frem i båten, og nytt motorfundament lages. Det ble også foretatt ombygging av trålvinsj, og båten ble sandblåst og malt.

 

– Det var en stor oppgave. Men vi har mange samarbeidspartnere her i Hvide Sande. Mens vi hadde hovedansvar for oppgavene, hadde vi håndtverkere fra en rekke bedrifter i Hvide Sande til å hjelpe oss. Vestværftet sto for slippsetting, sandblåsing og maling, Vest-El for alt elektrisk arbeid, Jørgen Kynde for teknisk isolering og PJP for betongarbeide i lasterommet, forklarer daglig leder i AS Scan, Karsten Olesen.

 

Den nye motoren ble kjøpt av Frydebø, og sendt til Danmark.

 

Når Kystmagasinet snakker med rederen er båten ved Karmøy. Den er ikke kommet i fiske enda.

 

– Det er alltid noe småknask. Vi har folk fra propelleverandøren ombord for å se på et problem med luft rundt propellen. Sannsynligvis er det noe som lar seg fikse med noen justeringer.

 

Nytt aggregat ble også installert.

 

Toya fisker primært etter reker og sei. I tillegg er Toya i beredskapspoolen til NOFO (Norsk Oljevernforening For Operatørselskaper).

 

Ny propell og dyse. Da vi snakket med Hansen lå de ved Karmøy og finjusterte på propellen.

 

– Det var lenge lite reker. Men fangstene tar seg opp, og prisene er gode. Vi kan ikke klage når vi får 110 – 120 kroner per kilo.

 

– Så det er med andre ord gode tider?

 

– Nei, det er å ta for hardt i. Vi bruker 100.000 i uken på diesel når vi ligger og drar på trålen. Da blir det ikke mye igjen når vi har betalt mannskapet. Det er vel rett og slett toskete å holde på, men vi kan jo ikke slutte heller, sier Hansen humoristisk. Han er glad for snart å være i fiske. Båten kom til verkstedet 22. september, og 26. november kunne den oppgradert og pen sette kurs tilbake til Karmøy.

 

Motoren ble egentlig kjøpt før Nor-Shipping, men kontrakten ble som en slags gimmick skrevet under der.

 

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.