DEL

Havyard Ship Technologys verft i Leirvik i Sogn har brukt ledig kapasitet i den overbygde tørrdokka til en større oppussingsjobb av to færøyske ferskfisktrålere.


( 14.12.2015 )

I begynnelsen av november kom de de færøyske ferskfisktrålerne «Stjørnan» og «Polarhav» til Leirvik for blant annet å males utvendig og ta motoroverhaling. Dette har vært en fin jobb for Leirvik, siden dokka allikevel har vært tom i påvente av neste nybygg fra skrogverft. Det er det færøyske rederiet JFK som eier ferskfisktrålerne.

Kjærkomment tilleggsarbeid

Verftet er nå straks ferdig med jobben, som blant annet besto av design og montering av nye slingrekjøler, sandblåsing og maling utvendig, overhaling hovedmotorer og hjelpemotorer, innlegging av 70 tonn fast ballast, nytt peilesystem, nye dørker i innredningen og akseltrekk og overhaling av propeller.

Siden det er lagt inn ekstra ballast i båtene for bedre stabilitet skal det utføres krengeprøver på skipene før de setter kursen for fiskefeltene igjen.

Havyard Ship Technology

Den ene av trålerne har blitt sandblåst og klargjort for å males utvendig. FOTO: Havyard.

Jan Helge Solheim, som har hatt ansvaret for arbeidet i Leirvik er godt fornøyd med oppdraget. – Dette oppdraget har gitt oss kjærkommet arbeid i en tid med litt slakke og der vi har hatt ledig kapasitet i dokka, sier Jan Helge. – Jobben har stort sett gått etter planen og vi har en fornuftig inntjening også. Jeg vil berømme karene og underleverandørene som har vært med på jobben. Dette viser at vi også kan være med og konkurrere om reparasjon og ombyggingsjobber når vi har kapasitet til det, sier Jan Helge, som håper de kan få flere slike jobber også i framtiden.

Oppgradering ved Havyard

Trålerne har blitt oppgraderte både innvendig og utvendig. FOTO: Havyard

Gode anlegg og brei kompetanse

Havyard Ship Technologys verft i Lervik i Sogn har gode anlegg både for utrustning av nybygg og reparasjons- og ombyggingsoppdrag. Hovedbeskjeftigelsen er nybyggingsoppdrag, men på grunn av variasjon i belastning i produksjonen har verftet kapasitet til å ta på seg andre oppdrag. Spesielt godt egnet er den overbygde dokka, der en kan ta inn skip på inntil 20 m bredde. Der kan skipene få utført arbeid på skrog og utstyr under vannlinja og malingsarbeid på tider av året hvor det ikke er hensiktsmessig å gjøre det utendørs. Også ved utrustningskaia kan verftet ha kapasitet til å utføre slike oppdrag. Lasse Stokkeland, som leder forretningsområdet Havyard Ship Technology mener de kan tilby konkurransedyktige tjenester med svært god kvalitet.

Propell

Propell og akselledning blir tatt ut av skroget og inspisert og reparert før den monteres inn igjen. FOTO: Havyard

– Vi er vant til å levere avanserte nybygg til krevende redere, sier Stokkeland. – I tillegg har vi bred kompetanse i Havyard-konsernet og kan ta oss av det meste som design og engineering, elektroinstallasjon, service på Navcom-utstyr og alt av stål, maskin, rør og malingsarbeid. Vi har også et veldig godt nettverk av underleverandører som utfyller oss. Beskjeftigelse på nybyggingssiden vil variere og vi har stort sett alltid kapasitet til å ta på oss større eller mindre reparasjons- og ombyggingsoppdrag. Vi har også mulighet til å sende personell til andre lokasjoner for å utføre oppdrag dersom det er mest hensiktsmessig for kunden. Så, hvis det er redere som ønsker oppdrag utført av gode fagfolk er det bare å ta kontakt med oss. Har vi kapasitet er jeg sikker på vi skal kunne tilby konkurransedyktige betingelser, avslutter Lasse Stokkeland.

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.