DEL

Hver nordmann handler hvert år 19,70 kilo sjømat for å spise hjemme. Torsken fortsetter sin suksess på norske middagsbord, og for første gang på ti år spiser vi mer fersk enn fryst fisk.


( 15.04.2015 )

Nordmenn handlet sjømat for 7,6 milliarder kroner i fjor, og 95 prosent av befolkingen la sjømat i handlekurvene i fjor. Det viser Norges sjømatråds årlige rapport over hvor mye sjømat nordmenn kjøper for å spise hjemme. Hver nordmann handlet i snitt 19,7 kilo sjømat i fjor.

 

– Vi handler sjømat oftere enn før, og litt mindre hver gang vi handler, fordi fisken har blitt tilgjengelig i porsjonspakninger. Vi ser en fortsettelse på trenden hvor nordmenn kjøper den fisken de spiser og spiser den fisken de kjøper. Det betyr konkret at vi kjøper og spiser mye fileter, og mindre hel fisk og farseprodukter, sier Lisbeth Bjørvig Hansen, som er markedssjef for det norske markedet i Norges sjømatråd.

Alle spiser fisk

95 prosent av Norges befolkning la sjømat i handlekurven i fjor. Hver norske husstand handlet i snitt sjømat 57 ganger i løpet av fjoråret, for å spise hjemme. Det er torsk – helst fersk – som nå erobrer norske middagsbord.

Torsk vokser

Nordmenn spiste nesten 10 prosent mer torsk i fjor enn året før. I 2014 spiste vi 41 prosent mer fersk torsk enn i 2013. Til sammen spiste den norske befolkningen drøye 15.000 tonn torsk i 2014.

 

– Helt sentralt når nordmenn skal sett sammen sin middagsmeny, enten det skjer i butikken samme dag eller på litt lengre sikt, er at det må gå raskt og være lettvint i en travel hverdag. De siste årene har også torsk blitt tilbud i flere forbrukervennlige pakninger, slik laksen gjorde det for noen år siden. Dermed opplever torsken alle fordeler av at laksen, i samme forbrukervennlige format, allerede i flere år har lært nordmenn nye middagsvaner, sier Bjørvig Hansen.

Mer fersk enn fryst

Ikke siden 2004 har nordmenn handlet mer fersk enn fryst sjømat, men i fjor skjedde det igjen. Mens nordmenn kjøpte 14 prosent mer fersk sjømat i 2014, kjøpte de 18 prosent mindre fryste produkter.

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.