DEL

Lextor Marin AS leverte sitt byggenummer 19 til Ytterstad AS i Lødingen, en kraftplugg av en arbeidsbåt med trimaranskrog til i overkant av fire millioner kroner.


( 16.11.2016 )

Arbeidsbåten ble levert i slutten av juni, og etter noen justeringer ble den sendt videre til selskapets datterselskap, AS Sjøfisk på Bjarkøy, der den skal benyttes. Båten er en arbeidsbåt med to Nanni Nogva motorer, hver på 115 hk, som gir marsjfart på ti knop. Med gear TTM 40 A fra Nogva og propellanlegg fra Westmekan, hydraulisk pakke og baugpropell levert av Sleipner Motor, er den utstyrt med et topp moderne fremdriftsanlegg.

DEKKSPLASS

Nybygget har et stort arbeidsdekk.

MOBIL TANK

Båten er levert med mobil og avtakbar tank på 15 m3. Tanken senkes ned i dekket for bedre stabilitet.

Oppfyller behovene

Båten har lengde og bredde på 13×5 meter, bygd i aluminium og med trimaranskrog, noe som gjør den ideell for bedriftens behov. Trimaranskroget gjør at båten har stor bæreevne, som er nødvendig, ettersom det kan plasseres en 15 m3 avtakbar og transportabel tank på dekk, til frakt av levende fisk. På dekk er det montert en Amco Veba-kran i 810-serien, som kan styres både fra dekk og med fjernstyring.

FJERNSTYRING

Kranen kan betjenes via fjernstyring.

-Vi er veldig godt fornøyd med arbeidsbåten. Den har god kapasitet, en kran som fungerer godt og god lastekapasitet for frakt av fisk og fòr. Dette er en arbeidsbåt som oppfyller alle våre behov, sier daglig leder ved AS Sjøfisk, Geir Johnsen. Han legger til at med en avtakbar tank er den ideell for frakt av levende fisk fra merdene inn til mottaket. Det er også operatør på båten, Yngvar Osvoll, enig i.

KOMFORT

Ekstra god komfort i skipperstolen om bord, og topp moderne teknisk utstyr er montert.

Stødig arbeidsbåt

-Dette er en utrolig stødig sjøbåt med stor kapasitet, sier han og er fornøyd med at de nå har fått en mer moderne og kraftigere arbeidsbåt. Fasilitetene om bord er heller ikke så aller verst til denne type båter å være. Styrhuset er produsert i glassfiber og med skumisolering, noe som gjør det komfortabelt og varmt selv på kalde vinterdager. Det er også gjort plass til et eget bad og toalett i akterenden av styrehuset.

Bedriften har investert stort de siste årene, blant annet med ny sløye- og pakkelinje, mer effektiv isproduksjon og økt merdkapasitet. Nå er også siste investering, en topp moderne arbeidsbåt, eller lokalitetsbåt, til i overkant fire millioner kroner, på plass ved anlegget.

MOTOR

Båten har to stk. 115 hk Nanni Nogva-motorer. Det gir en marsjfart på omlag ti knop.

Leverings- og utstyrsliste:

Motor 2 stk 115 hk Nanni Nogva levert av Sleipner Motor AS. Geartype Nogva TTM 40 A. Propellanlegg levert av Westmekan AS. Kran type Amco Veba 810 levert av Truck Tek AS. Capstan levert av Lorenzen Hydraulikk Garmin navigasjonsutstyr. Lanterner og belysning fra Hella AS. Elektronisk manøversystem fra Glendinning. Elektrisk installasjon levert av Tussa installasjon AS.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.