DEL

Vesterålen: Første nybygg fra Blokken Skipsverft på 29 år er en robust og stødig fiskebåt.


( 25.11.2016 )

Endelig kan ledelsen og de ansatte ved verftet slippe jubelen løs. 29 år er gått siden forrige nybygg ble sjøsatt og levert fra verftet i Blokken, Vesterålen. Nå er bygg nr. 10, OMA, snart klar for overlevering til sine nye eiere, Bekkjarvik-rederiet OMA Kyst AS, som eies av Arild Sekkingstad og Arnfinn Sekkingstad. Prislappen ble mellom 14-16 millioner kroner.

Verftet står bak det meste når det kommer til design, prosjektering, bygging og innredning av nybygget. Designet har de utviklet i samarbeid med ASA Maritim. Selve byggeprosessen startet i fjor vår med strekking av kjøl og bygging av skrog, styrhus, shelterdekk og rekker, før båten ble innredet og malt. Innredningen og interiøret, som er i moderne design og av fibo-tresbo plater, er i sin helhet designet og gjort av verftet.

INNREDNING

 

Et kjøkken med moderne design og alle fasiliteter i orden.

Forut under dekk finner man lugarer med køyeplass til fem, bysse og messe, dusj og toalett, samt vaskerom og garderobe. I det store og romslige rorhuset er det montert kartplotter, ekkolodd, kommunikasjonsutstyr, AIS og annet maritimt utstyr fra Furuno, levert og installert av Navcom og Larsen Elcom.

Fiskebåten er bygd i aluminium, og har lengde og bredde på 14,99 x 6,0 meter. Under dekk er det montert en Nogva Scania DI1671 hovedmotor på 550 hk og to stykker Nogva Deer marine-generatorer. Propellanlegg og girsystem er levert av Finnøy Gir og Propeller, mens sidepropellene er levert av MB Hydraulikk. På dekk er det montert to 700 K TMP-kraner og to 5 tm kombinasjonsvinsjer. Sistnevnte er levert av Lofoten Hydraulikk. Ellers er alt av elektrisk installasjoner levert av Harstad-firma El-installatøren.

Fartøyet skal etter hvert rigges for snurrevad not, og med et lasterom på 60 m3, som enten kan benyttes til levendefangst eller containere, gir det betydelige fangstmuligheter. Daglig leder ved Blokken Skipsverft, Anders Stoltz-Rasmussen, opplyser at det enda gjenstår noen detaljer før fartøyet kan leveres til spente redere. Blant annet montering og test av elektrisk anlegg og utstyr, samt testtur av båten.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.