DEL

Kystmagasinet 5.14: Ordningen om at man kan fiske to kvoter på en båt i en byggeprosess, gjorde at rederne av Østerbris bestemte seg for satse på nybygg. Nå er rederiets flotte, kombinerte snurper/tråler på 74,2×15,2 meter overlevert fra Cemre Shipyard ved Yalova utenfor Istanbul.


( 14.08.2014 )

Prislappen lyder på 175 millioner kroner, som er mer enn 25 millioner mindre enn det nest beste pristilbudet. Reder Olav H. Østervold er godt fornøyd med både pris og fartøy.

Kystmagasinet bordet nye Østerbris ved verftet i Tyrkia en solrik og varm dag i juni, like før de skulle kaste loss sette kursen mot hjemmehavnen i Torangsvåg i Austevoll. Der ventet dåp, med Helene Østervold (barnebarn til Olav H. og datter til sønnen Olav O.) som gudmor. Da vi besøkte fartøyet 19. juni hadde eierne håp om at de skulle få gjennomført dåpsseremonien 11. juli. Deretter hadde de planer om å bruke litt tid på testing av båt og utstyr, før nybygget skulle settes inn i ordinært fiske.

Østerbris redere F. Edmund Mongstad

Stolte redere av nye Østerbris, far Olav H. Østervold og sønnen Olav O. Østervold.

Fornøyd med tyrkisk bygging

Nye Østerbris er nydelig å se til med flotte linjer, blåfarget skrog, matsjene hvite dekorstriper og hvit overbygning. Designet er ført i pennen av Wärtsilä Ship Design på Fitjar, og det finnes ingen helt like søsterskip til denne. Det nærmeste man kommer er Harvest, men den både er kortere og smalere men har en del av de samme løsningene. Olav H. Østervold er fornøyd med at jobben med bygging og komplettering ble gitt til Cemre Shipyard.

-Jeg synes de har gjort en utmerket jobb her i Tyrkia, selv om det er snakk om tre måneders forsinkelser i henhold til opprinnelig plan. Dette har imidlertid ikke ført til negative konsekvenser for oss. Vi har hele tiden hatt gamlebåten, som for øvrig nå har fått navnet Østerbris 2, til å fiske kvotene på, sier reder Olav H. Østervold til Kystmagasinet.

Det kan for øvrig legges til at det er første gangen Cemre Shipyard leverer et ferdigbygget fiskefartøy, noe de synes å ha taklet bra. Neste fiskefartøyet som skal på beddingen her er også norsk. Det er nye Smaragd, men bare skrog og overbygg skal bygges ved verftet i Tyrkia mens utrustningen skal skje hos Havyard i Norge.

Østerbris bro. F. Edmund Mongstad

Østerbris har en romslig og godt utstyrt bro.

Har 1.111 basistonn

Østervold kan fortelle at Østerbris 2 er for salg, uten at de har lykkes med noe avhending enda. Rederiet har til sammen 1.111 basistonn på sine to båter, i tillegg til to kolmulekonsesjoner. Rederen håper at maksnivået for basiskvoten økes fra 650 til 850 så snart som mulig. Om myndighetene bestemmer seg for dette, vil Austevoll-rederiet selge overskytende basiskvote. Dette er attraktive rettigheter og prisene er meget gode. Men om dagens ordning beholdes med basiskvote på 650, vil de vurdere å beholde begge fartøy. Østervold håper på en snarlig avgjørelse på dette spørsmålet. Forslaget skal snart ut på høring.

Nye Østerbris er en helt ordinær kombibåt, men med Wärtsilä sin nye totrinns girløsning som gir en rekke fordeler, også på delbelastning. Lavere forbruk (5-15 %), kjappere responstid på motoren og mulighet for å optimalisere driften av fartøyet er blant fortrinnene med den nye løsningen. Man kan gå med lav omdreining på propellen når det ikke er nødvendig med maks fart eller stor belastning på propellen. Samtidig kan tutallet på motoren holdes konstant slik at man fortsatt kan produsere strøm. Redusert støy både til skip og sjø er andre fortrinn.

Østerbris akterskip. F. EM

Østerbris ved kai hos verftet Cemre Shipyard.

Østerbis forskip. F. EM

Regner med 17 knop

Nybygget har installert en hovedmotor fra Wärtsilä, modell 9L32 på 4.500 kW, for øvrig den samme som er i nye Magnarson, eller rettere sagt Sigurdur, etter salg og navneskifte til selskapet på Vestmannaeyar på Island. Olav H. Østervold opplyser at de oppnådde toppfart på 15,5 knop med last under prøveturen utenfor verftet i Tyrkia. Han regner med 1,5-2 knop mer med tom båt. Nybygget har et lastevolum på 2.300 kubikk fordelt på 11 RSW-tanker.

Alt utstyret om bord er av nyeste modell og godt dimensjonert. Det meste av dekksutstyret er av merket Karm, foruten tre kraner fra lokale Mariner og en flålegger fra Triplex. Om bord er det også installert to ekstra store kjøleanlegg fra MMC, spesielt med tanke kolmulefisket. Nybygget er også arrangert for pumping av trålposen akter. Det er første gang rederiet satser på dette, men gode erfaringer fra andre gjør at dette er verdt å prøve.

Østerbris messe og salong. F. EM

Ikke noe å si på fasiliteten for mannskapet om bord.

Norske leverandører på det meste

Østervold mener pumping akter vil være både arbeidsreduserende og sikrere i dårlig vær. Dessuten ser han det som mulig å sige sakte i posisjon igjen for nytt utsett mens pumpingen foregår. Normalt tar det en time å pumpe om bord rundt 800 tonn kolmule. Nybygget har 600 tonn større lastekapasitet enn gamlebåten (som har hovedmål 68,20 x 12,6 meter), noe som betyr færre turer på fiskefeltet og derav sparte drivstoffutgifter.

Rederen forteller at det meste av utstyret om bord i nye Østerbris kommer fra norske leverandører, og er omtrent det samme som de ville installert om båten ble bygget i Norge. Bortsett fra lokale leveranser av tre kraner, bropulter og en del andre småleveranser, er innredningen største lokale jobb på nybygget. Den er til gjengjeld av meget høy kvalitet, både når det gjelder materiale og arbeidet som er utført, som leserne med selvsyn kan se fra bildene i denne reportasjen.

Østerbris forskip. F. EM

Forskipet.

13 lugarer

Boligseksjonen i nye Østerbris er holder høyt nivå på alle plan. Her finnes stor messe og salong, godt utstyrt og møblert med skinnmøblement, en romslig bysse med proviantrom, kjøl og frys i bakkant og adkomst for proviant fra dekket rett utenfor. Fartøyet har 13 lugarer med 14 køyplasser, med andre ord en tomannslugar og resten enmannslugarer. Det faste mannskapet vil være på 9-10 personer, noe som også inkluderer en læring.

Rederiet har avspaseringsordning for sine ansatte på havet, med en måned på jobb og en måned fri. Fartøyet kan også raskt tilpasses andre typer jobber, som forskningsoppdrag, arbeid innen oljevernberedskapen eller andre aktiviteter. Et fartøy som dette har rundt 200 driftsdøgn i året, så det er fortsatt ledig kapasitet i perioder av året.

Østerbris hovedmotor. F. EM

Hovedmotor består av en Wärtsilä på 4.500 kW.

Tre sonarer

Alle lugarer er romslige og godt utstyrt. Det samme er kafferom, omkledningsrom, vaskeri og andre områder av fartøyet. Fra et stort kontrollrom har maskinisten godt utsyn gjennom vindu til maskinrommet, til hovedmotor, gir og annet teknisk utstyr. De to hjelpemotorene fra Yanmar er plassert i eget støyisolert rom på babord side av maskinrommet. Et mindre havneaggregat er plassert foran i fartøyet. Broen er svær, oversiktlig og overmåte godt utstyrt. Vico har levert elektronikkpakken, som blant annet består av tre sonarer, Simrads nyeste lavfrekvente modell, som først ble installert i Eros og Kings Bay, en mellomfrekvent fra Furuno og en høyfrekvent sonar fra Kaijo.

Starter på nordsjøsild

Reder Olav H. Østervold regner med at nye Østerbris vil gå på fiske etter nordsjøsild etter ankomst til Norge og etter en kortere testperiode. Her har de til sammen 1.700 tonn igjen på begge fartøy. Deretter står makrellen for tur. Her har de kvoter på henholdsvis 3.000 tonn på Østerbris og 2.000 tonn på Østerbris 2. De har også NVG-kvoten, ca. 1.900 tonn, igjen på den ene båten. Er de heldige blir det kanskje også loddefiske i grønlandsk sone dette året.

-Dette er et godt økonomisk prosjekt, med ressurssituasjonen for kolmule og en kraftig økning i kvoten neste år som et stort lyspunkt. Årets kvote har vi for lengst gjort ferdig, sier reder Olav H. Østervold, som har seilt som skipper på fiskefartøy siden han var 21 år gammel. I dag tar han seg av det administrative fra kontoret i land. Her jobber også datteren Marlen Østervold, mens sønnene Olav O, John Harald og Trond Kristian står for den operative delen til sjøs. De er alle skippere på rederiets fartøy og medeiere i selskapet sammen med søsteren.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.