DEL

Kystmagasinet 7.14: Nå er Tommy Nilsen fra Senjahopen endelig helt ferdig med sitt nye båtprosjekt.


( 14.11.2014 )

-Vi har fått en fantastisk båt skreddersydd etter våre ønsker, forteller skipper og reder om sin nyervervelse, Ben Hur. Dette er en kraftplugg av en fiskebåt til nærmere 23 millioner kroner, som også inkluderer rederileveranser på brukt utstyr på rundt tre millioner kroner. Båten er designet av Skipskompetanse i Måløy.

 

Stor investering

-Dette er en stor investering, men med dagens kvoter skal det gå greit. Dessuten er nybåten mye mer effektiv enn den gamle, så vi regner kortere driftstid for å betjene kvotene våre, sier Nilsen.

 

Båten og skipper har vært innom Kolvereid på Helgeland hvor blant annet sløyelinjen og en del «småting» ble montert ombord. Turen går deretter innom Latech på Moskenes for litt etterarbeid på linja, før Svolvær og Lofoten Hydraulikk står for tur for finjusteringer på det hydrauliske anlegget.

 

-Etter dette er det klart for fiske før turen går hjem til Senjahopen. Der skal vi ha en liten dåp av båten hos Nergård Senja, kan han avsløre.

DSC_0725

DSC_0726

DSC_0736

Rederen er opptatt av komfort for mannskapet sitt. Her noen glimt fra innredningen i Ben Hur.

 

 

Alt etter planen

Han dro tidligere i høst til verftet i Stettin i Polen for å hente fiskebåten, som er 14,99 meter lang og 6,5 meter bred.

 

-Jeg har vært en del i Polen under byggeprosessen, spesielt de tre siste månedene. Men jeg har leid inn en person fra Skipskompetanse til for å følge opp byggingen. Moen Marin har tatt seg av det praktiske rundt byggingen, og jeg var leid inn for å seile båten til Norge, forteller han. Sammen med et mannskap på tre kan han fortelle om en flott tur og et fantastisk vær nordover fra Polen.

 

-Det var kuling den første natta i Østersjøen, men det taklet båten fint. Ellers virket alt etter planen på turen.

BEN HUR 2 F. Skipskompetanse

Dette er en kraftplugg av en fiskebåt, tross sin lengde på 14,99 meter.

 

Komfort

Nilsen har vært med gjennom hele prosessen, fra tegnebrett til ferdig montering av sløyelinje med sløyemaskin og en linje for håndsløying, samt to sørpeismaskiner og sirkulasjon på fisketankene. I sentertankene er det i tillegg containere som brukes under snurrevadfisket.

 

-De har gjort en utmerket jobb ved verftet i Polen. Eneste minus å bygge en 15-metring med så mye utstyr er at det blir litt trangt noen steder. Dette er ikke noe som har noe å si for den daglige driften om bord, men oppstår det feil blir det litt mere skruing for å komme til, forteller han.

 

Komforten for Nilsen og mannskapet er det ingen ting å si på. Med to tomannslugarer og en enmannslugar, dusj og toalett, garderobe med vaskemaskin, tørketrommel og hansketørker, romslig og god bysse/messe, fryseskap, kjøleskap, oppvaskmaskin og komfyr, har de det som plommen i egget mellom øktene på sjøen.

BEN HUR 4 F. Skipskompetanse

Båten er rigget for snurrevad og not, og er snart klar for fiske.

 

Rigget for snurrevad

Nybåten er rigget for snurrevad og not, og Nilsen og mannskapet på tre starter så snart som mulig med snurrevadfisket for å kjøre inn båt og sløyelinje.

 

-Dette regner vi med å holde på med til i slutten av november. Deretter tar vi om bord sildenota og fisker opp silda før det blir juleferie.

 

Dette er Nilsens tiende båt siden han begynte med fisket som 17 åring, og hans andre nybygg. Den første han investerte i var gamle Ben Hur, som ble bygget og levert i 1993. De øvrige båtene han har ervervet ble kjøpt for å få kvoter, og var lite i drift før de ble strukturert eller videresolgt, sier han avslutningsvis.

 

Fakta Ben Hur:

Bygget ved verftet Stettin, Polen, for Moen Marin og designet av Skipskompetanse AS. Skrog i stål og overbygg i aluminium. Motor: Volvo Penta D16. 600 hk ved 1800 rpm. Levert av Weiberg Gulliksen. Generatorer: 200 kW Scania og 75 kW Perkins. Levert av Juda Ben Hur AS. Mjosundet sidepropeller, 150 hk bak, og 120 hk foran, som begge er montert på hovedgir. Hydraulisk anlegg: elektrohydraulisk. Utstyr: 12-tommers vakumpumpe for lossing, kombivinsjer på shelterdekket, ørekalvinsj, slangetrommel, 12-tommers fiskepumpe, dekkskran, nothaler og en 900 hk notlegger.

 

Hoveddimensjoner

Lengde oa.                 14,99 m

Lengde pp.                 12,95

Bredde spt.                 6,50 m

Dybde i riss hdk.        3,50 m

Dybde i riss shdk.      5,70 m

Br. o.                          25,00 m3

Ballast                        4,00 m3

Ferskvann                   3,00 m3

Lasterom                    70,00 m3

Mannskap                   5 personer

 

Øvrige leverandører:

Design og tegningsleveranse             Skipskompetanse

Notleggerkran med fjernkontroll       Meydam Egersund

Dekkskran                                              Triplex

2 stk Sea Ice issørpemaskiner            Marine Fish International

Styremaskin                                          Marsili Aldo & C.S.r.l.

Sidepropeller                                       MB Hydraulikk

Navig, søkeutst, og kommunik.         Arne Wahl Olsen

Anker med kjetting etc.                      PTS

Ankerwinsj og hydraulikks.               Lofoten Hydraulikk

Snurpe- og notutstyr                          Lofoten Hydraulikk

Vakuumpumpe                                   MMC Tendos

Fabrikk/dekksarr.                               Latech

Redningsutstyr, båter etc.                 PTS

Vinduer/lysvintiler                             Bohamet

Reduksjonsgir/prop.                           Finnøy Gir- og Propeller

Brannslukning                                     Norsk Brannsikring

Elektrisk installasjon                          PTS

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.