DEL

Kystmagasinet 1.15: Skroget til nye Smaragd er sjøsatt ved Semre Shipyard utenfor Istanbul i Tyrkia. Fartøyet som bygges av Havyard Group, skal slepes til Norge, hvor utrustning og ferdigstilling skal skje.


( 18.02.2015 )

Dette er en 74×15,8 meter stor og hypermoderne, kombinert snurper/tråler til rederne Petter Geir, Reidar og Per Smådal i Fosnavåg. Det er Havyards eget designselskap, Havyard Design & Solutions, som har stått for tegningsmateriale og prosjektering, og det er samarbeidsverftet deres i Tyrkia som har bygd skroget. Fartøyet skal ferdigstilles ved verftet i Leirvik og overleveres til sine nye eiere i april 2015.

 

– Dette er den sjette båten vår og det tredje nybygget. Vi startet diskusjonene og trakk de første linjene sammen med Havyard allerede tilbake i 2009. Å planlegge ny båt er en spennende prosess og samtidig en stor beslutning for et rederi som vårt. Vi legger stor vekt på at vi skal ha et moderne fartøy og skape en god og trygg arbeidsplass for mannskapet. Derfor har vi ikke forhastet oss og brukt god tid på å tenke gjennom både de store linjene og de enkelte detaljene før vi besluttet å sette i gang. Sammen med Havyard har vi utviklet det vi selvsagt mener blir den beste fiskebåten hittil når den blir levert, sa Petter Geir Smådal, skipper og en av rederne i Smaragd da nyheten om byggingen ble lansert.

DSC_0035

Fra sjøsettingsdagen med involverte parter i front. Foto: Cemre Shipyard.

 

Nybygget får innebygd notbinge, som gir forbedrede arbeidsforhold for mannskapet, og arrangementet vil forenkle nothåndteringen i dårlig vær. Man vil også redusere lysmengden ut fra båten under kasting på natta. Rederiet har også valgt å lukke shelterdekket, noe som også bidrar til bedre arbeidsforhold for mannskapet, samt at det vil forenkle renholdet av fartøyet. I tillegg til pumping av fisk fra nota midtskips blir fartøyet utrustet for pumping fra hekken, slik at man slipper å ta trålposen fram på siden. Både ved pumping fra not og trål er systemene spesielt utformet for skånsom håndtering av fisken.

 

Fisketankene er utformet for god sirkulasjon av kjølt vann slik at all fisken blir effektivt kjølt ned. Tankene er utformet slik at de er tilpasset enkel reingjøring ved hjelp av automatiske tankvaskmaskiner. Med tanke på forskningsoppdrag er fartøyet forberedt for installasjon av senkekjøl, og er utrustet med ekstra laboratorium og lugarfasiliteter. Innredningen har høy kvalitet og vil være attraktiv for mannskapet. Kystmagasinet kommer tilbake med mer utfyllende informasjon når fartøyet skal overleveres.

 

 

 

 

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.