DEL

Kystmagasinet 1.15: Når denne utgaven av Kystmagasinet er ute hos sine lesere i begynnelsen av februar har den nye, kombinerte snurperen/tråleren M. Ytterstad satt kursen mot nord og hjemlige farvann. Dette topp moderne nybygget er blant de største fartøyene i den norske fiskeflåten.


( 09.02.2015 )

Rederne fra Lødingen er godt fornøyd med resultatet og jobben som er utført ved Besiktas Shipyard i Tyrkia, selv om fartøyet av ulike grunner ble overlevert sterkt forsinket.

  

Det er Ytterstad Fiskeriselskap AS fra Lødingen som er eier av dette nyeste tilskuddet til den norske fiskeflåten, som har hovedmålene 75×15,40 meter. Vi bordet fartøyet og tok en prat med rederene, Marius og Magnus Ytterstad, vel en uke før overlevering fra Besiktas Shipyard på Yalova, et verft som ligger 150 kilometer fra sentrum av Istanbul. Det var hektisk virksomhet både på verftet og om bord denne dagen, selv om det var søndag. Været var flott etter noen dager med snø og fuktig klima uken før. Dermed kunne malere og andre utføre siste finish på det utvendige mens andre spesialister var opptatt med testing og andre tilpasninger i den innvendige delen av skipet.

M. Ytteerstad

M. Ytterstad 

M. Ytterstad

Nybygget liggende ved kai i Tyrkia. Det er gjort visse tilpasning i hekken for å gjøre arbeidsoperasjonene under tråling tryggere for mannskapet.

 

 

Godt fornøyd med resultat

-Vi regner med å få overlevert nybygget i løpet av 7-10 dager om sluttfasen av byggeprosessen går som planlagt, sa administrerende direktør Marius Ytterstad søndag 18. januar, da vi besøkte M. Ytterstad ved kai hos Besiktas Shipyard. Både han, faren Magnus og de andre fra rederiet i Lødingen var ved godt mot og så frem til å kunne ta i bruk nybygget og sette kursen mot Norge og kjente fiskefelt, i første omgang på fiske etter kolmule og lodde. De to rederne var så langt godt fornøyd med resultatet, selv om de har måttet oppleve store forsinkelser i forhold til opprinnelig plan for overlevering, som egentlig var i juli i fjor.

M. Ytterstad redere og skippere

En godt fornøyd kvartett avbildet på broen vel en uke før avreise fra Tyrkia. Fra venstre Skipper Per Inge Kvien, administrerende direktør i Ytterstad Fiskeriselskap, Marius Ytterstad, skipper Trond Vollen og far til Marius, Magnus Ytterstad, som i dag er styreformann i selskapet.

 

 

-Prosjektet har gått greit, selv med nevnte forsinkelser som har ulike årsaker, som sen levering fra enkelte utstyrsleverandører, prosessen ved verftet mer mer. Vi kan ikke sette fingeren på en enkelt årsak, og når det gjelder forsinkelsene så har vi ikke stresset så mye med det. Det viktigste for oss har vært å få et godt resultat. Dessuten har vi hatt et annet fartøy som har kunnet fiske kvotene på i byggeprosessen. Vi er forøvrig godt fornøyd med samarbeidet med verftet. De har vært både løsningsorienterte og imøtekommende, og vi har fått et skip som tilfredstiller våre krav og spesifikasjoner. Dessuten er vi meget godt tilfreds med prisen. Vi har fått en 100 prosent topp båt til en meget god pris, sier Magnus Ytterstad, som ikke ønsker å oppgi totalsummen.

M. Ytterstad bro

En flott bro dette.

 

Stor norsk utstyrspakke

Det meste av utstyret om bord er levert av norske leverandører, mens mye av installasjonene har blitt gjort av lokalt mannskap under norsk overoppsyn. Ytterstad Fiskeriselskap har også hatt en av sine maskinister med under hele byggeprosessen, fra kjølstrekking til ferdig skip. Det kan nevnes at den norske utstyrspakken til M. Ytterstad har en verdi på hele 90 millioner kroner, noe som sier litt om hva lokalt utstyr betyr for norske fiskebåtredere. Rederne fra Lødingen har også foretatt en del oppjusteringer i forhold til tidligere erfaringer fra bygging av skip i Tyrkia, blant annet når det gjelder det hydrauliske anlegget, som på M. Ytterstad har forbedrede spesifikasjoner og bedre dimensjoneringer på rør og koblinger.

 

M. Ytterstad er en ren og fullstrukturert snurper. I tillegg har de konsesjon på kolmule, og fartøyet således rigget for tråling. I den forbindelse har rederne gjort noen tilpasninger i hekken for å gjøre arbeidsplassen litt tryggere for mannskapet under tråling. De har blant annet gjort det mulig for mannskapet å løse ut trålen litt lenger inne på akterdekket. Nybygget er også arrangert for å kunne pumpe fisk fra trålen akter. Videre er fartøyet gjort mer fleksibelt med tanke på alternativ driftsmuligheter i rolige fiskeperioder. M. Ytterstad er utrustet for havforskning, oppdrag for oljesektoren og lignende. Det er utrustet med senkekjøl, dynamisk posisjonering, flere lugarer, egne møterom med mer.

M. Ytterstad bro

M. Ytterstad bro

Broen er både romslig og særdeles velutstyrt.

 

Tar dette som læreprosess

Magnus Ytterstad sier han er usikker på hvor mange oppdrag det blir utenfor selve fiskeriene, men han sier de uansett tar dette som en læreprosess. Med utrustningen på plass har de i alle fall mulighet til å ta ulike oppdrag utenfor fiskeriene, slår han fast. Rederen regner med at klarer de årlige kvotene på nybygget på rundt 100 driftsdøgn, så dermed skulle det være tid nok til alternativ drift.

 

M. Ytterstad får et fast mannskap på ni personer. I utgangspunktet har de en skiftordning på lik tid om bord og i land, men med så pass få driftsdøgn blir det mer fleksible ordninger. Skipet har lugarplass for i alt 24 personer. Dermed blir det enmannslugar til alle under ordinært fiske. Lugarene er romslige og godt utstyr med eget toalettrom med dusj, en liten kontorpult og stol, fjernsyn, radio, telefon og internettforbindelse. Om bord finnes også et velutrustet trimrom, egen kino og et stort og meget komfortabel oppholdsrom ved siden av messen med stresslesser og to store skinnsofaer.

M. Ytterstad salong

M. Ytterstad messeMesse og salong. Her er det god plass både for mannskap og gjestende forskere.

 

Ikke spart på noe

I selve messen er det plass til hele 12 personer rundt bordet. Her kan man nyte dagens måltider i tilberedt av stuerten, som har en stor og svært godt utstyrt bysse til disposisjon. I bakkant av denne er det egen frys, kjøl og tørrproviantrom. Når man skal ha om bord proviant kan det heises på plass rett utenfor sistnevnte rom, slik at man slipper slitsom bæring opp og ned trapper.

M. Ytterstad bysse

Stuerten har en flott arbeidsplass.

 

Alt i alt virker det ikke som det er spart på noe når det gjelder komforten for mannskapet. Og med sine 75 meters lengde og 15,40 meters bredde er det et hav av plass om bord. Det gjelder ikke bare boligdelen men også alle arbeidsområder, noe som gjør dette til en god og trygg arbeidsplass.

 

Enhver skippers drøm

I den forbindelse må vi trekke frem broen, som må være enhver skippers drøm. Det er i alle fall Per Inge Kvien sin drøm, eller planlagte drøm, for å være mer spesifikk. For det er nemlig denne 73 år gamle skipperen som har designet rorhusløsningen, som han har tegnet hjemme i huset sitt på Vartdal. Og det har ikke vært nødvendig å flytte på en eneste ting underveis under bygging og installasjoner, noe som er ganske unikt og som sier litt om planleggeren.

M. Ytterstad maskinrom

 Et ryddig og flott maskinrom.

 

M. Ytterstad har eget radiorom for kontorarbeid og blant annet FlexiBridge bropultløsning. I elektronikkpakken finnes tre av de nyeste sonarene fra Simrad og en fra Kajo. Det hører også med tre ekkolodd fra Simrad, som alle er installert i senkekjølen, pluss ett lodd fra Furuno som står i vanlig svinger i tillegg annet nødvendig utstyr som er nødvendig på et fartøy som dette.

 

Ny fremdriftsløsning fra Wärtsilä

Nybygget fra Lødingen har en ny toturtalls fremdriftsløsning fra Wärtilä. Det nye giret gjør det mulig å optimalisere driften av fartøyet. Man kan gå med lav omdreining på propellen når det ikke er nødvendig med maks fart eller stor belastning på propellen. Samtidig kan turtallet på motoren holdes konstant slik at man fortsatt kan produsere strøm. Drivstoffbesparelsene med denne nye fremdriftsløsningen ligger på 5-15 prosent. Dessuten blir støyen om bord mye mindre, både til skip og sjø.

M. Ytterstad lugar

 I slike lugarer må det være mulig å trives.

 

M. Ytterstad har en hovedmotor fra Wärtsilä på 4.000 kW, pluss at de kan booste ytterligere 1.000 kW ved hjelp av akselgeneratoren som da brukes som el-motor. Fartøyet er videre utrustet med separat dieselelektrisk fremdriftssystem med to store hjelpemotorer fra Caterpillar på til sammen 1.500 kW. Dette er tenkt benyttet i letefaser samt under forskning og andre spesialoperasjoner. Skipet har også et havneaggregat under bakken fra samme leverandør. Motorrommet er stort og oversiktlig, og hjelpemotorene står plassert på babord side, i en åpen løsning. Lett tilgjengelig på styrbord side ligger et stort kontrollrom og tavlerom.

M. Ytterstad dekk

M. Ytterstad dekkM. Ytterstad dekkFordekkk og akterdekk med ulike tekniske arrangement.

 

Har rulledempingstanker

Kontrakten på bygging av nye M. Ytterstad ble signert ved årsskiftet 2012/13, og det er Skipsteknisk i Ålesund som har stått for designet. Kjølstrekking startet ved Celiktrans kort tid etter. Administrerende direktør Marius Ytterstad forteller til Kystmagasinet at prosjektet har godt greit på tross av nevnte forsinkelser. Det kan nevnes at nybygget har RSW tankkapasitet på 2.100 kubikk. Fartøyet er også utrustet med rulledempingstanker for bedre å kunne regulere bevegelse under forskjellige operative kondisjoner og således gi god komfort for mannskapet.

IMG_1972

M. Ytterstad liggende ved kai hos Besiktas Shipyard.

 

M. Ytterstad er det femte nybygget med samme navn i Ytterstad Fiskeriselskap. Det første ble bygget ved Søviknes i 1957, og var på 115 fot. Båt nummer to, som ikke var nybygg, var Midnattsolen på 93 fot, en trebåt, stor nok til å få ringnotkonsesjon. Siden har det gått slag i slag. I dag har rederiet i Lødingen to fullstrukturerte ringnotsnurpere, Rødholmen og M. Ytterstad. Førstnevnte er bygget i 1996, men gjennomgikk en totalrenovering og forlenging i 2011. Den er i 75 meter lang, i topp stand og laster 1.900 tonn. Rødholmen har også pelagisk trålkonsesjon. Alle M. Ytterstad sine kvoter har vært fisket på rederiets andre fartøy i byggeperioden.

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.