DEL

Kystmagasinet 2.14: Vestværftet i Hvide Sande har levert nok en praktfull båt til norsk redere. Samtidig som Kystmagasinet er klart for å trykkes, skal champagneflasken knuses mot skipssiden hjemme i Bodø. Derfor valgte vi å besøke Einar Erlend noen få dager før overlevering.


( 29.04.2014 )

Det er både travelt og kaotisk om bord når vi ankommer Hvide Sande tidlig på morgenen. Einar Erlend er flyttet til en ny kai som havnen har bygget noen hundre meter fra verftet. Utstyr lastes om bord. Mannskap, ansatte ved verftet og underleverandører er i fullt arbeid.

 

Det er bare tre-fire dager til kystfiskebåten Einar Erlend skal overleveres. Sjøfartsdirektoratet har to inspektører om bord. Alt skal sjekkes. Fortsatt skal siste finnish gjøres, mye rettes og endres. Senere på dagen skal båten seile fra Hvide Sande til Thyborøn hvor den skal på slipp så også skrog, propell, ror og alt annet kan inspiseres.

Einar Erlend 5 F. Terje Engø

Det er få båter av samme størrelse med like flott styrhus. Herfra er det god oversikt over dekket.

 

Alltid noe som dukker opp

– Det er først når båten er nesten vi oppdager små feil eller svakheter som vi må endre, eller ha i tillegg. Det er alltid noe «som dukker opp», forklarer skipper og medeier i fartøyet Einar Helge Meløysund. Han og broren Erlend Johan eier 20 prosent hver i fartøyet, mens faren Johan Martin eier 60 prosent.

 

Sju mann ombord

Einar Erlend er 37,25 meter lang og utstyrt med RSW-tanker på 416 kubikkmeter. Det første som slår en er at det er mindre trangt på dekk enn på mange andre tilsvarende fartøyer vi har vært om bord på.

Einar Erlend 6 F. Terje Engø

– Einar Helge Meløysund er skipper og medeier i fartøyet.

 

– Vi skal være sju mann om bord. Vi kunne godt vært bare seks, men spesielt når vi fisker sei med snurrevad. Da trenger vi mannskap i fabrikken hvor vi har fire sløyemaskiner, sier Einar. Lugarkapasiteten er for åtte personer.

 

Mye som skal testes

Kystmagasinet er en rask tur i styrhuset før Einar Erlend kaster loss fra Hvide Sande for å gå til Thyborøn for å slippes. En seilas som kunne vært gjort på rundt fem timer, men som tar nesten det doble. Det er mye som trengs å testes, og spesielt mye med direktoratet om bord. Sidepropeller, styring, alarmsystemer, elektronikk, stabilitet, brannsikring, redningsutstyr, – listen er lang over ting som skal sjekkes.

 

Det siste som skjer rett før avgang er en sikkerhetsøvelse. Det skal være med 22 personer på seilasen til Thyborøn. De samles på akterdekket for en gjennomgang av hva som skal skje om skipet må evakueres. To flåter og en Mob-båt skal sørge for at alle kommer i trygghet. Selv om Einar Erlend er en relativt liten båt, har de valgt en sjeldent stor Mob-båt. Den er sertifisert for seks personer og levert av Scat Harding.

Einar Erlend 4b F. Terje Engø

Det skulle være nesten unødvendig å si at nothaleren er levert av Triplex.

 

Skal fiske med not og snurrevad

Einar Erlend skal fiske med not og snurrevad. Den er utstyrt med to binger for snurrevad og en for ringnot. I fiskeridirektoratets fartøyregister står fartøyet oppført med følgende årskvote; 1050 tonn sei, 429 tonn torsk, 77 tonn hyse, 1186 tonn NVG-sild, 413 tonn sild i Skagerrak og Nordsjøen i tillegg til makrellkvote (SUK).

 

Mye norsk utstyr ombord

Einar Erlend er designet av Solstrand Trading AS i Tomrefjord. Skroget er bygget i Gdansk, slept til Hvide Sande og utstyrt ved Vestværftet. Fartøyet er utstyrt med en sekssylindret Mitsubishi S6U-MPTK med ytelse på 1000 Hk som sørger for fremdrift, samt to Mitsubishi hjelpemotorer, hver med en ytelse på 1320 Hk hver. Valg av hovedmotor synes å være gjort med tanke på å kunne øke ytelsen i fremtiden. Dette er en motor hvor andre fartøyer tar ut 1600 hester. Hovedmotoren står romslig og godt til, mens hjelpemotorene sto trangt til. Den ene klemt inn under en leider.

Einar Erlend 12 F. Terje Engø

Triplex har levert dekkskrane, notlegger og nothaler.

 

Rapp Hydema har levert vinsjer, mens nothaler, rulle og dekkskrane er levert av Triplex. Teknotherm har levert RSW-anlegget, mens C-Flow har levert fartøyets vakuumanlegg. Kommunikasjons- og fiskeletingsutstyr er levert av Elektro i Bodø, mens Rolls Royce har levert styremaskin. Og siden vi hadde en sjelden mulighet til å få se hele nybygget på land, kan det nevnes at der var mere norsk utstyr å se. Sidepropeller er levert av Brunvoll, mens Scana Volda har levert propellen som har en diameter på 2900 mm.

 

Det eneste som manglet om bord var mulighet til å få seg en skikkelig kopp med kaffe. Selv om noen foretrakk traktekaffe, andre moderne kapselkaffe, – så var det enighet om at de måtte ha en skikkelig kaffekjele så det kunne bli kokekaffe. Men en slik hadde de ikke klart å spore opp i Danmark.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.