DEL

Kystmagasinet 8.14: For ikke så lenge siden leverte Skogsøy Båt i Mandal nybygget «Anne G» til rederiet, Mot Berlevåg AS i Berlevåg. Dette er en 15 meter lang kombinert snurrevad/linebåt, som rederen har gitt fantastiske tilbakemeldinger på etter de første ukene i drift.


( 25.11.2014 )

God plass, god stabilitet og topp sjøegenskaper, er noen av tilbakemeldingene fra skipper Kjell Gunnar Johnsen.

 

I følge daglig leder Andre Rustad ved Skogsøy Båt AS i Mandal har rederiet allerede vært ute i skikkelig ruskevær med 50-foteren til 16 millioner kroner, og tilbakemeldingene som har kommet til båtbyggerne i Mandal, er at «Anne G» oppfører seg eksemplarisk i sjøen. Selve båtdesignet har vært omdiskutert i fiskeripressen, og enkelte fiskere har kalt den strykejern og andre kjedelige sammenligninger.

 

-Vi kan lage flott design vi også, men da ville eieren mistet mye lastekapasitet og arbeidsplass om bord. Dermed blir det ofte snakk om kompromiss. Dette er tross alt et fartøy på bare 14,99 meter lengde. Men den kombinerte line- og snurrevadbåten har lastekapasitet på hele 85 kubikk. I tillegg har den en sløyelinje med kapasitet på hele seks tonn i timen, bare for å nevne noe. Samtidig er det romslige og flotte fasiliteter for mannskapet, forteller Rustad, som legger til at største bredde på nybygget er 6,50 meter.

 

Sløyelinjen til «Anne G» er for øvrig levert av Hydraulikk Finnmark, sammen med det hydrauliske anlegget om bord. Lorentzen Hydraulikk har levert kombivinsjer, ankervinsj, linehaler, nothaler og notlegger. Hovedmotoren består av en Nogva Scania 17l på 525 hk. Giret er et Nogva HC258. Hjelpemotor hydraulikk består av en Nogva John Deere 8,1l mens hjelpemotor strøm er på 80 kW og levert av Diesel Service AS. Av elektronisk utstyr kan nevnes Simrad ES 70 ekkolodd, Simrad NSO radar, AIS, strømlogg og kartmaskin fra Olex. Propell er levert av Helseth.

Anne G F. Skogsøy Båt

 

Men i dag er «Anne G» er allerede for lengst historie hos Skogsøy Båt. Verftet er alt i full sving med bygging av neste fiskebåt, en 19,5 x 6,5 meter stor tråler til rederiet Arnøytind AS på Skjervøy. Den har en prislapp på 18 millioner kroner, og leveringstidspunkt er mai neste år. Nybygget har en viss likhet med byggenummer 87, «Stian Andre», som ble gjort 1,8 meter kortere for å holde den under konsesjonsgrensen for reker.

 

Videre er de også i sving med byggingen av 50-foteren (14,99 m) «Frøybas» til Bremanger. Begge de to neste nybyggene har nyskapende design med styrehus fremme, og sistnevnte har lastekapasitet på hele 115 kubikk. Overlevering vil skje etter sommeren nesten år, og prislappen lyder på 13 millioner kroner.

 

Andre Rustad ved Skogsøy Båt forteller at det vil være høy aktivitet og full sysselsetting til «Frøybas» er levert, basert på det verftet i dag vet. Men han forteller at utsiktene fremover gir forventninger om hektisk aktivitet langt utover denne tidsrammen. De har for tiden mange oppdrag å regne på, faktisk så mye at de ikke helt skjønner hvordan de skal rekke over alt. Det er snakk om fiskebåter i segmentet opp mot 80 fot.

 

I hovedsak er det hvitfiskflåten som vil fornye, og det er en trend i markedet at garnbåtene fases ut mens snurrevadbåtene overtar. Rustad forteller at fangstens kvalitet er i fokus. Samtidig er skifte av redskap basert på en trend om at fisken har flyttet seg over fra hard til myk bunn, noe som muliggjør bruk av snurrevad som redskap. De fleste forespørslene på nybygg kommer fra den nordlige landsdelen, slår Andre Rustad fast. I sør er det mer fokus på bygging av fartøy i stål, og ikke aluminium som Skogsøy Båt har spesialisert seg på.

 

Båtbyggeriet i Mandal, som har 30 års jubileum i år, har i dag 18 ansatte. Men på grunn av høy aktivitet med to nye fiskefartøyer på beddingen og forventninger om flere i årene som kommer, planlegger Skogsøy Båt å øke bemanningen med fire-fem personer med det første. Rustad regner ikke med at det skal by på problemer å rekruttere kvalifisert personell, siden de er en del av et større konsern, Båtservice Gruppen, og kan dra veksler på disse.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.