DEL

Utstyrt med tre snurrevadnøter blir siste nybygg fra Vestværftet i Hvide Sande en effektiv snurrevadbåt. 27 meter lange Boy Andrew ble levert til skotske Bremner Fishing Company Ltd i Wick, og skal fiske etter hvitfisk ut av Scrabster på Skottlands nordspiss.


( 18.04.2017 )

Fartøyet er bygget med stort fokus på sikkerhet for mannskapet. De tre doble nettromlene er plassert akter. Fangsten som tas ombord på styrbord side, og blir transportert på bånd fra mottakstank frem til der hvor den blir sløyd, vasket og sortert. Dette arbeidet foregår på hoveddekket, som er beskyttet av et vanntett shelterdekk, og gir derved både god sikkerhet og et behagelig arbeidsmiljø, tatt i betraktning at fartøyet skal operere i svært værharde områder.

Fra shelterdekket går fisken ned i lasterommet hvor kjølemaskineri og to ismaskiner, levert av Lemvig Maskin og Køl, sørger for at fangsten på inntil 1100 kasser oppbevares i korrekt temperatur.

Fartøyet er godt utstyrt med elektronikk for fiskeleiting og navigasjon, levert av Thyborøn Skibs Radio. Elektrisk installasjon er utført av Vest-El i Hvide Sande.

Hovedmotor på 785 hk

Fartøyets hovedmotor er en Caterpillar 3508 C, som yter 578 KW (785 hestekrefter) ved 1200 RPM. Reduksjonsgir er Mekanord 450 HS med reduksjon 6,47:1 med to PTO tilkoblet. Propellen er levert av Korsør CP og har en diameter på 2800 millimeter. I tillegg er fartøyet utstyrt med to hjelpemotorer av type Volvo Penta D7 som hver har en ytelse på 135 kva (184 hestekrefter).

Øverst: En stor og rommelig bysse er en del av en åpen løsning med messe i samme rom.

Nederst: Med ny båt får mannskapet flotte nye fasiliteter, som denne loungen.

Det er Thyborøn Skibs og Motor A/S som har levert både vinsjer, tromler og som har stått for hydraulisk installasjon på fartøyet. De har de siste årene levert hydraulisk fiskeutstyr til flertallet av de mange fartøyene som er levert fra Vestværftet. Lossekran og kraftblokkkran er levert av britiske Thistle Marine.

Hovedmotor er en Caterpillar med ytelse på 758 hestekrefter.

For skipper og reder Andrew Bremner vil den nye båten forvandle arbeidsdagen. Den erstatter et fartøy bygget i 1989, også kalt Boy Andrew. Gamlebåten var 26,5 meter lang, og ble solgt til nye eiere i Peterhead i Skottland i oktober, og blir nå rigget om til teinefiske etter krabbe. Det nye fartøyet har lugarplass til et mannskap på sju, og vil nok bli en ettertraktet arbeidsplass for rederiets ansatte. Rederiet har i tillegg fartøyet Opportune, som er 24 meter langt og bygget i 2000.

All sortering, sløying og vask av fisken foregår på hoveddekket, beskyttet av et tett shelterdekk. Arrangementet for håndtering av fangst er levert av nederlandske VCU.

Ledende fiskebåtværft

Med overleveringen av Boy Andrew har Vestværftet befestet sin posisjon som Nord-Europas ledende skipsbyggeri for fiskefartøyer i størrelsen 15 til rundt 38 meter. Verftet har en lang ordreliste, og utstyrer fartøyer ved andre verft og verksteder for å kunne tilfredsstille etterspørselen.

Blant ordrene er ett norsk fartøy, den kombinerte not- og snurrevadbåten Knut Olav på 34,85 meter, som skal leveres neste år. I tillegg vil det mest sannsynlig om kort tid bli kunngjort at det også skal bygges en ny reketråler for sørlandsrederiet Tempofisk.

Det er god plass på dekk selv om det er montert tre store splittromler. Thyborøn Skibs og Motor A/S har bygget og levert vinsjer og tromler, og installert alt annet hydraulisk utstyr. Boy Andrew vil være utstyrt med tre nøter.

 

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.