DEL

Lørdag blir det stor festivitas i Solund når den nye kombinerte snurperen, snurrevad- og garnbåten ”Sulebas” skal døpes og overleveres til Lending Rederi AS i samme kommune.


( 19.02.2014 )

[raw]

Det er Solund Verft AS som har stått for utrustning og ferdigstilling av dette flotte og topp moderne fiskefartøyet, mens skroget er bygget ved Riga Shipyard i Latvia.

 

Fra sjøsettingen.

Design, spesifikasjoner og tegninger til ”Sulebas” er laget av Seacon AS i Måløy. Innredning (Maritim Montering), elektroinstallasjoner (HAFS Elektro) og andre deler av utstyrspakken er også levert av firma fra Sogn og Fjordane. Det gjelder også finansiering (Sparebanken Sogn og Fjordane) og garantier (Wergeland Holding). Dermed har det mye av dette fartøyet sitt opphav i hjemfylket, om man ser bort fra selve skroget.
”Sulebas” er bygget med to gjennomgående dekk, hoveddekk og shelterdekk. Største lengde er på 38,55 meter mens bredden er på 9,50 meter. Under utviklingen av det nye fiskefartøyet har Seacon fokusert på design, komfort, miljø og fangskvalitet, og skroget er optimalisert i henhold til regelverk og sjøegenskaper med en begrensing på 500 BRT. Hovedmotoren består av en ABC 6MDZC – 1000-166 på 749 kW ved 1.000 rpm, levert av Frydenbø Power, gir og propellanlegg av Finnøy, hjelpemotorer av Nogva og sidepropeller av Brunvoll.

 

Sulebas i kjent farvann i Solund.
Kystmagasinet kommer tilbake med en større reportasje fra dette nybygget i neste papirutgave av magasinet, som vil være i salg i Narvesen 27. mars.

[/raw]

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.