DEL

Kystmagasinet 7.14: Sølvtrans har forlengst fått overlevert sin nyeste brønnbåt «Ronja Huon». Det skjedde i San Sebastian i Spania. Administrerende direktør Roger Halsebakk beskriver nybygget som «en godt utrustet båt med fantastiske muligheter».


( 11.11.2014 )

Etter dåpen gikk brønnbåten umiddelbart til Australia på åtte års-kontrakt med selskapet Huon Aquaculture for å operere som kontinentets første brønnbåt.

 

Gudmor Frances Bender ønsket båt og mannskap all lykke på alle hav. En stolt administrerende direktør Roger Halsebakk presenterte brønnbåten som i tillegg til å være utrustet med alt av moderne brønnbåtteknologi, er den første brønnbåt bygget for ferskvannsbehandling av AGD.

 

Halsebakk forteller at han er svært fornøyd med byggeprosessen og de samarbeidspartnerne de har hatt undervegs. «Vi er veldig fornøyde både med jobben som er gjort på verftet Zamakona i Bilbao, og samarbeidet vi har hatt med MMC og Rolls-Royce», forklarer han. Mannskapet på Ronja Huon har en reise på 45 døgn framfor seg. Båten reiser vestover og gjennom Panama-kanalen, før den reiser videre mot Tasmania. I Tasmania skal Ronja Huon drive med AGD-behandling og transport av fisk.

IMG_0870

Gudmor Frances Bender ønsker båt og mannskap all lykke på alle hav. Foto: Zamakona Yards.

 

 

Håvard Bjørndal, som skal være kaptein om bord, har vært styrmann og kaptein i Sølvtrans siden 1996. I tillegg har han vært prosjektansvarlig for utvikling og bygging av den nye brønnbåten. Maskinist Marner Køtlum har fungert som teknisk inspektør under byggingen av både Ronja Huon og Ronja Polaris, og han kjenner båten svært godt. Roy Steinshamn og Jon Åge Halsebakk, begge med lang erfaring fra de største båtene i Sølvtrans, skal også være mannskap på den nye brønnbåten.

 

-Vi er trygg på at vi har fått på plass den beste ekspertisen for handtering av lasting, lossing og behandling av fisk», avslutter Halsebakk.

 

 

Nyutviklet teknologi og nye markeder for Sølvtrans

 

Ronja Huon er fartøy nummer 14 i Sølvtrans-flåten og den aller første brønnbåten som er utviklet for behandling av AGD. Brønnbåten blir også den første som skal operere på det australske kontinentet, der den skal ut i en åtte års kontrakt med det tasmanske oppdrettsselskapet Huon Aquaculture.

 

20140924_061410

Lugar om bord på Ronja Huon. Foto: Sølvtrans.

20140924_061429

 

Sølvtrans-gründer Roger Halsebakk beskriver brønnbåten som «en godt utrustet båt med fantastiske muligheter». I tillegg til å være av en ny generasjon brønnbåter med teknologi utviklet positivt for dyrevern og miljøvennlighet, er Ronja Huon også utrustet med et nyutviklet system for behandling av AGD i ferskvann.

 

-Denne brønnbåten er vårt hittil mest avanserte bygg når det gjelder teknologi og miljøvennlige løsninger, forteller Halsebakk.

 

Båten skal drive med AGD-behandling og frakt av fisk sør for kysten av Tasmania. AGD er en sykdom som forårsakes av en amøbe som setter seg på gjellene til fisken og danner slim. Skadene på gjellene gjør at fisken ikke får oksygen og kan føre til dødelighet hvis sykdommen ikke behandles. Mannskapet på den nye båten består av 12 personer fordelt på to skift med seks på hvert.

 

– Vi bruker et erfarent og dyktig mannskap med lang fartstid i selskapet for å kjøre i gang den nye brønnbåten, forklarer Roger Halsebakk. Med ny og solid eier i ryggen er Sølvtrans klare til å bygge flere nye fartøy.

 

–Vi har aldri vært redde for å ta på oss nye utfordringer. Helt siden vi startet med å frakte smolt i Skottland på slutten av 80-tallet har Sølvtrans vært kjent for å gå inn i nye markeder. Nå ønsker vi å ta med oss de erfaringene og den kompetansen vi har bygd opp, tilbake til Norge. Norsk oppdrettsnæring møter nye og flere utfordringer, noe som gir behov for økt fokus på miljøvennlighet og fiskehelse. Aktørene i næringen må ta ansvar. Her kan vi bidra med ny brønnbåtteknologi som ikke bare imøtekommer kravene fra myndighetene, men også bidrar til innovasjon og nyskaping i oppdrettsnæringen. Vi vil i løpet av kort tid kontrahere flere nyvinnende brønnbåter for bruk i Norge, forteller Roger Halsebakk.

IMG_0779

 

Fakta om Ronja Huon

Lengde o. a: 75,80 m

Lengde p.p: 73,38 m

Breidde: 16,00 m

Dybde i riss midtskip: 7,65 m

Lastekapasitet: 3200 m3

 

 

Sølvtrans inngår 8-års avtale med stort oppdrettsselskap i Australia.

 

Sølvtrans’ nyeste fartøy «Ronja Huon» går inn på åtte års-kontrakt med oppdrettsselskapet Huon Aquaculture i Tasmania. Brønnbåten har også fått navnet sitt oppkalt etter selskapet.

 

bilde 1

Posisjon og system for lasting og lossing, samt overvåking av fisken. Foto: Sølvtrans.

 

 

Huon Aquaculture ligger i Hideaway bay sør i Tasmania – en øy sør for det australske fastlandet. Stedet er beskrevet som ideelt for oppdrett av atlantisk laks. Peter Bender og Frances Bender har hatt fokus på kvalitet og miljøvennlighet helt siden de startet med lakseoppdrett i 1987. Nå tar de et nytt steg mot fremtiden og leier inn brønnbåt for AGD-behandling av fisk. Behandling i ferskvann av gjellesykdommen AGD blir beskrevet som mer effektivt og mer dyrevennlig enn dagens metoder for AGD-behandling.

bilde

Broen om bord på nybygget. Foto: Sølvtrans.

 

 

Det kan til slutt nevnes at Huon Aquaculture er et familieeid oppdrettsselskap som ble etablert i 1988. De har 465 ansatte som jobber for å møte et voksende marked både internasjonalt og i Australia. Selskapet har ambisjoner om å være en ledende lakseprodusent i verden. De er opptatt av forsking og utvikling og de ønsker å sette både miljømessige og forretningsmessige standarder. Målet er å være kjent som den beste lakseprodusenten i verden.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.