DEL

Rundt 1500 gjester møtte frem for å ta Sveriges nye flaggskip ”Astrid” nærmere i øyesyn da nybygget ble overlevert. Egentlig burde båten gått til sin øy Rörö litt nord for Gøteborg, hvor de svenske hovedaksjonærene har tilhold, men skipet var for stort. Derfor måtte de skuelystne dra til naboøya Ôckerö hvor båten kunne gå til kai.


( 29.09.2014 )

Astrid ble overlevert som byggenummer 425 fra Karstensens Skibsværft AS i Skagen. Den pelagiske tråleren/snurperen er 69,95 meter lang og 15 meter bred, og etter det vi forstår det største svenskeide fiskefartøyet.

Astrid 10b F. Karstensens SkibsværftSnittfart under prøveturene var 15,5 knop ved normall drift, og 17,7 når kraft fra hjelpemotorene ble koblet til.

 

Danskflagget svenske

Kanskje er det galt å kalle fartøyet for svensk, for det har Skagen som hjemmehavn og seiler med dansk flagg. Eier av fartøyet er rederiet Astrid Fiske AS i Skagen. I følge nettstedet proff.dk hadde de i fjor overskudd før skatt på hele 94 millioner danske kroner og en egenkapital på 327 millioner danske kroner. Bak selskapet står den svenske familien Johansson og danskene Jean Vad og Mogens Ørts Jensen.

Astrid 3 F. Astrid skal pumpe akter når det fisker med trål, og på styrbord side når det fiskes med not.

Flott innredning, som her i messen, er med på å gjøre Astrid til en trivelig arbeidsplass.

 

Familien Johansson består av tre generasjoner fiskere, hvorav senior, 80 år gamle Leif Johansson, fortsatt er aktiv. Neste generation, Börje og Tomas Johansson, har i mange år vært skippere på henholdsvis Astrid Marie og Astrid, under svensk flagg. Den foreløpig yngste generasjonen er Daniel og brødrene Kristian og Johannes Johansson. De vil stå for den daglige driften av det nye fartøyet, som skipper og styrmenn.

Astrid 4 F. Flott innredning, som her i messen, er med på å gjøre Astrid til en trivelig arbeidsplass.

Interiør og trearbeider er utført av Karstensens Skipsværft. Som på alle skip vi har sett bærer det preg av godt dansk håndtverk.

 

Toppfart på 17,1 knop

Det store oppmøtet da fartøyet ble vist frem hjemme i Sverige, forteller mye om hvilket praktfartøy rederiet har fått. Astrid er utrustet med en hovedmotor av typen Wärtsilä 6L32E med ytelse på 2999 kW. Denne kan boostes med ytterligere 1700 kW. Wärtsila har også levert propellanlegg og reduksjonsgir. Propellen som har diameter på 4200 millimeter har en omdreining på bare 124 rpm ved full effekt (60 Hz) på akselgeneratoren.

 

Under prøveturene gjorde Astrid 15,5 knop i gjennomsnitt ved dieselmekanisk drift, og 17,1 knop når hjelpemotorene ble koblet til og ytelsen ble økt fra 2999 KW til 4700 kW. Hjelpemotorene består av to Caterpillar C32, hver med en ytelse på 940 kW og en Caterpillar C18 som yter 465 kW. Fartøyet kan drives også gå på ren dieselelektrisk fremdrift.

Astrid 5 F. Karstensens Skibsværft

Stor og rommelig bysse er noe enhver stuert setter pris på.

 

Større sikkerhet

Det skal fiskes med både trål og riingnot. Skipet er derfor utstyrt med separate snurpe- og trålvinster. Trålen vil bli pumpet fra hekken, mens snurpenota vil bli pumpet fra styrbord side ett dekk høyere enn normalt. Dette vil gi mannskapet større sikkerhet og et bedre arbeidsmiljø. Fartøyets lastekapasitet er 2129 kubikkmeter fordelt på elleve RSW-tanker.

 

Norske leverandører har levert en stor del av utstyret ombord. Nybygget er klasset av Veritas og utstyrt med 14 forskjellige vinsjer, slangetromer og nettromler fra Rapp Hydema. Triplex har levert dekkskraner, fiskepumpekraner, nothaler, mellomrulle og notlegger. Anker og ankerkjetting kommer fra Sotra Gruppen, styremaskin fra Tennfjord og sidepropeller fra Brunvoll og RSW-anlegg fra FrioNordica.

Astrid 6 F. Karstensen Skipbsværft

Salongen er trivelig og lys med møbler fra blant annet Ekornes.

 

Skipet er smakfullt innredet med møbler fra Ekornes, og selvfølgelig mye flott dansk trearbeid utført av Karstensens. Det er sju mannskaplugarer og tre for offiserene, alle med eget bad og toalett. Det kan til slutt nevnes at svenske Astrid Fiske AB har beholdt det svenskflaggede fartøyet Astrid. Dette er er 42 meter langt og bygget i 1997 ved Hellesøy Verft i Løfallstrand.

Astrid 7 F. Karstensens Skipbsværft

Hovedmotor er en Wärtsilä 6L32E med ytelse på 2999 kW.

Astrid 8 F. Karstensens Skibsværft

Pumping av trål skjer akter. Tråldekket er stort med tromler for både not og trål.

 

 

 

 

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.