DEL

Østensjø Rederi har annonsert at de skal bygge et nytt offshorefartøy for vindmølleservice. Skipet skal i oppdrag for danske DONG Energy, og Rolls-Royce er valgt som leverandør av både skipdesign og utstyr.


( 16.10.2015 )

Dette blir det første vindmøllefartøyet som er designet av Rolls-Royce. Det nye fartøyet er spesialutviklet til bruk i offshore vindproduksjon i grunnere farvann, og skal i oppdrag utenfor kysten av Storbritannia, i vindparken Race Bank.

I tillegg til gode sjøegenskaper har det nye designet fokus på stødig posisjonering, redusert forbruk av drivstoff samt økt komfort og sikkerhet om bord. Rolls-Royce  har mer enn 40 års erfaring med sitt UT-design til cirka 800 offshorefartøy. En erfaring som var viktig i arbeidet med det nye designet UT 540 WP, som er utviklet i tett samarbeid med rederiet.

– Vi har jobbet tett med Rolls-Royce for å utvikle et design som er tilpasset de spesifikke operasjonskravene til service og støtte til offshore vindparker. Vi ser nå frem til å fortsette det gode samarbeidet videre frem til ferdigstillelse, sier Johan Rokstad, direktør i Østensjø Rederi AS.

I tillegg til design skal også Rolls-Royce levere en utstyrspakke som består av hovedpropeller (azimuth thrustere), stillegående sidepropeller (tunnel thrustere), DP2 dynamisk posisjonering, elektrosystem, dekksmaskineri og den nyeste generasjonen av Acon automasjons- og kontrollsystem.

– Konkurransen om dette prosjektet var sterk, så vi er veldig glade for at Østensjø Rederi og DONG Energy har valgt vårt nye design. Stadig flere vindparker blir bygd lengre fra land i mer krevende forhold. Her ser vi muligheter til å bruke vår omfattende offshoreerfaring, sier Helge Gjerde, President Commercial Marine i Rolls-Royce. Fartøyet skal bygges ved Astilleros Gondan i Spania.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.