DEL

Kystmagasinet 9.14: Med leveringen av arbeidsbåten Stabben til Frøy Akvaservice AS har det tradisjonsrike Sletta Verft ytterligere befestet sin posisjon som et ledende verft innen bygging av arbeidsbåter for oppdrettsnæringen.


( 18.12.2014 )

Den femten meter lange båten understreker at mindre og mellomstore norske verft kan styrke sin posisjon ved å satse på kombinasjonen av nisjer og kvalitet.

 

Stabben er utstyrt med fremdriftsmaskineri og gir fra Nogva Motorfabrikk. Hovedmotor er en Scania DI 12 62M som yter 370 Hk ved 2100 rpm, mens strøm leveres av et Nanni aggregat som produserer 10,6 kW ved 1500 rpm. Det er med andre ord rikelig med kraft om bord i båten. Propellanlegget er en Nogva 4-bladet vripropeller. Videre har fartøyet en S35-30 truster, levert av Nik Haugrønning AS.

 

I utgangspunktet kan en arbeidsbåt til oppdrettsnæringen synes som en enkel båt. Men den skal kunne brukes til både løft, slep og transport, noe som krever god stabilitet og egenskaper som gir båten den nødvendige fleksibilitet.

 

God løftekapasitet

Til å utføre løfteoperasjoner har båten en Palfinger PK4002 dekkskrane. Denne kranen har en maks løftekapasitet på over 14 tonn. Slike krefter vil det trolig ikke være bruk for ofte. Derimot er det vel så viktig at kranen har en rekkevidde på hele 21 meter.

 

Båter som Stabben har gitt Sletta Verft AS et godt renommé i oppdrettsnæringen. Tre nybygg, deriblant to arbeidsbåter på hele 25 og 40 meter, sørger for at verftet har full beskjeftigelse hele 2015.

 

Tilpasser seg nye behov

Verftet som ble etablert som et tradisjonelt trebåtbyggeri i 1946 har siden 1990 blant annet levert tretten fiskefartøyer med lengde opptil 90 fot. Ettersom det ble mindre etterspørsel etter fiskefartøyer har verftet vist tilpasningsdyktighet til nye fartøytyper.

 

– Vi har også bygget brønnbåter til oppdrettsnæringen. I perioden 1995 til 2005 leverte vi tretten brønnbåter med lengde opp til 40 meter. Men denne type båter har etter hvert blitt for store til at vi kan ta oppdragene, forteller Kjartan Sletta som står for design av det meste som bygges ved verftet.

 

I 2006 leverte verftet også to mindre slepebåter til Buksér og Bjerging AS for bruk som trossebåter ved Statoil sitt gassanlegg på Melkeøya i Finnmark.

 

Når verftet neste år skal levere to store arbeidsbåter til Frøy Akvaressrurs AS og Frøy Akvaservice, blir det største fartøyet på 40 meters lengde, verdens største servicefartøy for havbruksnæringen. Både dette, og et mindre fartøy på 25 meter, er designet av Møre Maritime AS i Kristiansund. Fartøyene skal kunne utføre tunge serviceoperasjoner som arbeid med forankring og arbeid ved anlegg i værutsatte områder. De er også bygget for å kunne delta i avlusning med hydrogenperoksid. I motsetning til de andre arbeidsbåtene, som er katamaraner, vil de to store nybyggene ha enkeltskrog.

 

Frøy Akvaservice AS skal også få levert et fartøy til på femten meter neste år. Til sammen har disse to selskapene, som er deler i en og samme selskapsstruktur, bestilt fartøyer til en verdi av rundt 100 millioner kroner ved verftet.

INGEN KOMMENTARER

Comments are closed.