GAMMEL SLITER: «Frantsen Junior» ble bygget i 1966.

Ble solgt for flere hundre millioner

Ringnotbåten bygget i 1966 var neppe viktig for kjøper da rederiet ble kjøpt. Verdiene i handelen lå i kvotene. Kystmagasinet har sjekket hva som er oppgitt til myndighetene som pris i forbindelse med kjøpet.

Publisert Sist oppdatert

I begynnelsen av juli kunne Kystmagasinet fortelle at rederiet Regina Fisk AS i Hamnvik i Troms hadde blitt solgt til Norderveg AS i Austevoll. Regina Fisk AS eide ringnotbåten «Frantsen Junior». Den fulgte med sammen med kvoter på NVG-sild, Nordsjøsild, makrell og lodde. Selger ønsket ikke å oppgi til pressen hvor mye Norderveg Holding AS betalte for båt og kvoter.

56 år gammelt fartøy

Verdien på «Frantsen Junior» utgjorde neppe den helt store andelen av salgssummen. «Frantsen Junior» ble bygget i 1966 ved Søviknesverft i Syviknesgrend på Møre. I 2001 kjøpt av rederiet Regina Fisk AS Hamnvik i Troms. Navn endret til «Frantsen Junior». 1 august fikk fartøyet navnet «Slottstein». 54,27 meter, bredde 8,53 meter. Fartøyet gjennomgikk en omfattende ombygging i 1980, og året etter ble det kjøpt av Regina Fisk AS.

GOD PRIS: Eierne fikk svært godt betalt for kvotene som lå på «Frantsen Junior».

Solide kvoter

De virkelige verdiene som fulgte med fartøyet, var rettighetene. De besto av Ringnot over 90 fot med basiskvote 364 tonn og en strukturkvote ringnot over 90 fot med basiskvote 50 tonn, samt en snøkrabbetillatelse.

Disse rettighetene gjorde at fartøyet i år har hatt kvoter på 290 tonn lodde i Barentshavet, 1437 tonn lodde ved Grønland, Island og Jan Mayen, 1027 tonn Nordsjøsild, 244 tonn Nordsjøsild i britisk sektor, 2236 tonn NVG-sild og 2004 tonn makrell. Ved overtakelse var alt av årets kvoter, med unntak av makrellkvoten fisket.

Fornøyde selgere

Til Salangen Nyheter sier en av aksjemajoritetseierne Svein Atle Frantsen at det er litt vemodig at båten nå har forlatt Ibestad.

- Det føles sånn passelig bra nå som den er borte. Det er egentlig veldig vemodig. Vi har jo drevet med fiske og båt i 45 år, så det å slutte nå blir rart, sier Svein Atle på telefon til nettavisen. Han understreker at eierne i familieselskapet er fornøyde med salgssummen på båten.

Det er all grunn til å tro at salgsprisen mer enn sikret eierne en god pensjon. Rederiet hadde i fjor et driftsresultat på 8,9 millioner kroner. Ved årsskiftet hadde rederiet offentlig gjeld på rundt fem millioner kroner, ellers ingen gjeld knyttet til «Frantsen Junior».

Ifølge søknad om erverv er det betalt en solid sum for båt og kvoter. Hele 478 millioner kroner kostet kjøpet av rederiet, eller bedre sagt båt og kvoter.

Blir neppe værende i rederiet

For Olsenfamilien som eier Norderveg Holding AS er det neppe noen langsiktig løsning å eie det gamle fartøyet. Kvotene vil antakelig bli flyttet over på «Norderveg» eller et annet fartøy. «Frantsen Junior» blir enten solgt ut av landet eller brukt til frakt av rettigheter inntil det hugges. Olsen Group har i en del år hatt engasjementer i Namibia. Men også der er nok markedet mer interessert i nyere fartøyer. Det samme er nå tilfelle med Marokko og Mauritania hvor eldre pelagiske fartøyer gjerne fant kjøpere.