Tage Hansen føler de endelig har gjort ett gjennombrudd i det norske markedet, når hele åtte fartøyer skal utstyres med vinsjer og hydraulisk utstyr fra Thyborøn Skibs og Motor.
Tage Hansen føler de endelig har gjort ett gjennombrudd i det norske markedet, når hele åtte fartøyer skal utstyres med vinsjer og hydraulisk utstyr fra Thyborøn Skibs og Motor.

Norsk gjennombrudd for Thyborønbedrift

Kystmagasinet 4.13: Det er ikke få år siden vinsjer og hydraulikk levert av Thyborøn Skibs & Motor AS var nesten å anse som eksotisk utstyr. I øyeblikket er det kanskje ingen hydraulikkleverandører som har flere norske nybygg på ordreboken. Hele sju nye norske fiskefartøyer skal utstyres med vinsjer og annet hydraulisk utstyr fra bedriften i Thyborøn.


( 27.08.2013 )

Karmøybåten Athena var antakelig den første norske båten som fikk vinsjer fra denne produsenten. Det 27,5 meter lange fartøyet, som eies av Partrederiet Einar & Sønner, fikk nybygget overlevert fra Vestværftet i Hvide Sande. Båten ble rigget for garn, snurrevad og trål med utstyr fra Thyborøn Skibs & Motor AS. Siden har det fulgt mange båter. To eksemplarer av Nesejenta, en Nesebuen og nå sist Brattskjær, alle med det til felles at de ble bygget ved Vestværftet.

Dette skal bli til vinsjer og tromler på norske fiskefartøyer.

 

- Vi har et svært godt samarbeid med Vestværftet. Det er nok en årsak til at svært mange av deres nybygg får vårt utstyr om bord. Vi har også bygget tolv nybygg her i Thyborøn. Men vi har bestemt oss for at det vi primært vil er å levere utstyr til nybygg og annet servicearbeid på fartøyer. Det er mye administrasjon forbundet med nybygg. Vi er en bedrift med en liten administrasjon, og når vi har gode forbindelser med andre værft, så er det bedre at de bygger, og vi leverer utstyr, sier daglig leder Tage Hansen.

 

Fem båter ved Vestværftet
Vestværftet har ordre på fem norske nybygg. Først skal den 37,25 meter lange kystnotbåten Einar Erlend leveres i desember. Siden skal en mindre reketråler på femten meter utstyres og siden to andre reketrålere, søsterskipene Caprice og Tempo. Dette er reketrålere som skal erstatte to aldrende trålere hjemmehørende på Flekkerøy utenfor Kristiandsand. Senere følger den 34 meter lange kombinerte snurperen og snurrevadbåten Ballstadøy.

Bedriften driver med svært mye annet enn produksjon av vinsjer og tromler. Her overhales en fiskepumpe laget av SeaQuest. 

 

Det virkelige gjennombruddet
At Thyborøn Skibs & Motor AS leverer til nybygg på Vestværftet er blitt en tradisjon, og kan vanskelig kalles noe gjennombrudd. Det virkelige gjennombruddet er heller tre andre nybygg. Ved verftet Tersan i Tyrkia gjøres nå fartøyet Quo Vadis klar. Det bygges for Fiskeriselskapet Norli AS på Karmøy. Quo Vadis skal fiske med trål og snurrevad. Fartøyet som er designet av Seacon i Måløy får en lengde på 34 meter.

 

Like før nyttår ble det kjent at Solund Verft hadde fått kontrakt på bygging av to fartøyer, for henholdsvis Lending Rederi i Solund og Vestøy AS i Bulandet. Det ene fartøyet, som mest sannsynlig får navnet Sulehav, skal rigges for garn, snurrevad og not. Det andre fartøyet, Vestervon, skal rigges for not og snurrevad. Begge båtene er designet av Westcon og de får en lengde på 38,5 meter.

Thyborøn Skibs & Motor A/S ligger sentralt til i Thyborøn havn. De har også slipp, og planlegger nå å kjøpe en flytedokk. 

 

Leverer full pakke

- Vi skal levere full pakke til disse to båtene, sier en svært fornøyd Tage Hansen. Med disse leveransene har han klart å bli godt etablert som leverandør til norske kystfartøyer, og spesielt til båtene som Seacon designer. Selv betegner han det som et gjennombrudd. Ikke bare har båtene norske designere, men de bygges også utenfor Danmark.

 

Gjennombruddet mener han skyldes de erfaringer andre norske redere har opparbeidet seg med hydraulisk utstyr fra Thyborøn. Forståelig nok bruker man gjerne de produsenter man kjenner og har erfaring med. Når etter hvert noen får erfaring med noe nytt, og dette fungerer godt, blir man straks mer konkurransedyktig. Ifølge Hansen er nok vinsjene som er bygget ved bedriften noe rimeligere enn de som bygges i Norge. Men han ønsker ikke å tallfeste noen forskjell - billigere, sier han bare kort.

Brattskjær er den siste norske båten som er levert med utstyr fra Thyborøn Skibs & Motor. 

 

Lie-Gruppen som god kunde
Han presiserer at bygging av vinsjer bare er noe av det bedriften holder på med. Når ferjene som trafikerer mellom fastlandet og Hidra ved Flekkefjord trenger vedlikehold og reperasjoner, er de ofte på besøk i Thyborøn. Lie Gruppen på Sotra er en annen kunde.

 

- Vi har hatt Libas her nede for ombygging av styrhus, vinsjer og en rekke andre modifikasjoner og endringer. Og for ikke lenge siden kom rederiet hit med nye Liafjord for å få gjort om på noen blokker, forteller Hansen.

En av flere vinsjer ombord på Brattskjær. 

 

Alle slags vinsjer
Thyborøn Skibs & Motor AS har rundt 75 - 80 ansatte. De produserer alle typer vinsjer som er i bruk på et fiskefartøy. De installerer vinsjer og hele det hydrauliske anlegget. Det vil si, utstyret til Quo Vadis skal installeres av det tyrkiske verftet, men under tilsyn av danskene. Enten det er snurrevad-, not- eller eller tråltrommel, ankervinsj, dekksvinsj, splittvinsj, trålvinsj, frelservinsj eller annen vinsj, - så blir de laget fra grunnen av i verkstedet.

 

- Leverer vi vinsjer, er det også naturlig at vi leverer komplette hydraulikksystemer. I tillegg tilbyr vi selvfølgelig service, vedlikehold og reparasjoner, samt flushing av eldre anlegg, enten det er vi som har levert disse eller andre, forteller Hansen. Han legger til at de arbeider tett opp mot Rexroth som produserer hydrauliske pumper, og vel er det merket som de fleste nye fiskefartøyer velger.

Ankervinsjer fra Thyborøn Skibs & Motor testes ombord på Nesejenta før levering fra Vestværftet. 

 

Mye mer enn bare vinsjer
Thyborøn Skibs & Motor AS startet sin virksomhet for førti år siden, som et reparasjonsverksted. I tillegg til stål jobbet de også med aluminium. De har egen slip som tar fartøyer opp til 50 meters lengde og vekt opp til 900 tonn.
De skifter ut fremdriftsanlegg på båter og driver med service på dieselmaskiner. De bygger nye styrhus i aluminium og hurtiggående redningsbåter. Og som om ikke dette er nok føtter å stå på, bygger de også transportbånd, skyllekar og tromler, sorteringsbord, veiebord og annet utstyr til fiskeforedlingsbedrifter.

At reder August Fjeldskår for andre gang valgte vinsjer fra Thyborøn da han bygget nye Nesejenta, kan ha vært medvirkende til at flere norske redere nå velger disse. 

 

I Lemvig har Thyborøn Skibs & Motor AS et datterselskap, Lemvig Maskin og Kjøleteknikk ApS som produserer landganger og leidere, i tillegg til at de installerer og vedlikeholder kjøle-, fryse- og ismaskinanlegg.

 

- Vi har mange dyktige fagfolk, men selvsagt hender det at vi mangler noen. Da er det en stor fordel å være i Thyborøn. Trenger vi en rørlegger, en mekaniker, maler, elektriker eller hva det måtte være, er det aldri langt unna. I Thyborøn, som i de fleste danske havner, er det aller meste samlet på et lite område, forteller Hansen.

Bedriften produserer også i aluminium. Her bygges en mindre fiskebåt.

 

Planer om flytedokk
Nå går han svanger med plan om å få en flytedokk til Thyborøn. En flytedokk som er til salgs er lokalisert. Den vil kunne ta fartøyer opp til 110 meters lengde med 25 meters bredde. Fiskefartøyene blir stadig større, og samtidig færre.

 

- Vi regner med at arbeid for norske redere vil utgjøre rundt 30 prosent av omsetningen. Vi har med andre ord ikke like mye å gjøre for norske kunder som for eksemepel en del bedrifter i Hirtshals. Men oppdragsmengden øker. Og det er tross alt ikke mer enn to-tre timers ekstra seilas ned hit, sammenlignet med Hirtshals, forklarer daglig leder Take Hansen Thyborøn Skibs & Motor AS til slutt.